Around the Duomo. Decoration and figuration by Alessandro Mazzucotelli (1865-1938)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Stefano Cusatelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All the papers are published under the CC BY-SA 4.0 licence.
Keywords:
Mazzucotelli, Decoro, Figurazione, arti applicateAbstract
Alessandro Mazzucotelli (1865-1938) is a key figure of Italian applied arts in the transition between the 19th and 20th centuries. His end-of-period character and pioneer of the Modern has been well framed by Rossana Bossaglia in the context of Art Nouveau studies in the 1970s. This essay re-examines a section of the great blacksmith's Milanese work with particular regard to his relationship with architecture, a section articulated around the Duomo and its square that contains applications from different periods: the Ferrario house (1902-03), the Palazzo della Borsa (1900-01), and the candelabra street lamps in Piazza Duomo (1926-28), a section that allows us to draw a precise picture of the articulation of his work. What emerges is the progressive emancipation from the figure of the artisan executor of others' designs toward the achievement of an accomplished expressive autonomy and the affirmation of the public role of wrought iron artist and the importance of his work as a builder of urban components.
References
Annoni A. (1927), Constatazioni e considerazioni dal 1896 ad oggi, in Per la piazza del Duomo di Milano, a cura di L. Beltrami, A. Annoni, G. Moretti, Milano: Bestetti e Tumminelli, p.45.
Boito C. (1880), Architettura del Medio Evo in Italia. Con una introduzione sullo stile futuro dell'architettura italiana, Milano: Ulrico Hoepli.
Boito C. (1904), La facciata di una nuova casa in Milano, «Arte italiana decorativa e industriale», XIII, n.7, pp. 53-55, 64-68, 72-76.
Bossaglia R. (1968), Il Liberty in Italia, Milano: Il Saggiatore.
Bossaglia. R., Hammacher A., a cura di (1971), Mazzucotelli: l’artista italiano del ferro battuto Liberty, Milano: Il Polifilo.
Broggi L. (1901), Il nuovo palazzo della Borsa in Milano, Milano: Menotti Bassani & C.
Boito C. (2021), Architettura del Medio Evo in Italia. Con una introduzione sullo stile futuro dell'architettura italiana, a cura di F. Bucci, Mantova: Oligo.
Canella G. (1979), L’architettura del ferro e del mattone, «Casabella», ottobre-novembre, 451-452, pp. 24-28.
Canella G., Bordogna E., a cura di (2010), Architetti italiani nel Novecento, Milano: Christian Marinotti.
Crippa M. A., a cura di (1989), Camillo Boito. Il nuovo e l’antico in architettura, Milano: Jaca Book.
Donghi D. (1928), Manuale dell’architetto, vol. II, Torino: Unione Tipografico Editrice.
Il palo tubolare “Mannesmann” nella elettrificazione delle linee ferroviarie e tranviarie. Stabilimenti di Dalmine MCMVI MCMXXXI (1931), Bergamo: Officine dell’Istituto Italiano d’Arti Grafiche.
Mazzucotelli A. (1912), I ferri battuti di Alessandro Mazzucotelli, Milano: Bestetti e Tumminelli.
Pica V. (1903), L’arte decorativa all’Esposizione di Torino del 1902, Bergamo: Istituto Italiano d’Arti Grafiche.
Reggiori F. (1947), Milano 1800-1943. Itinerario urbanistico-edilizio, Milano: Edizioni del Milione.
Statuto della Società Umanitaria (1893), Milano: Tipografia Operai.