DOCUMENTARY SOURCES ON SCHOOLS OF APPLIED ART IN INDUSTRY IN ITALY IN THE LATE NINETEENTH AND EARLY TWENTIETH CENTURIES

Published

2024-12-16

Authors

  • Maria Letizia Sagù Ministero della Cultura, Archivio centrale dello Stato

Keywords:

STORIA DELL'ARTE

Abstract

In the late nineteenth century, the Ministry of Industry and Commerce was responsible for managing the education for the industrial arts. Upon reading the documentation that resulted from the activities that were interconnected by the Division of Industry and Commerce at the time, it becomes clear about its ultimate purpose: that is, to link the future of professional schools to the working world as well as to the sector of the handcrafted production. The education for the industrial arts found a prompt expression and valorisation in a series of national and international events, including overseas, supported by private and reference public authorities regularly and consistently. Suffice it to mention the numerous expositions and the related documentation produced by the offices in charge, which prove the students’ involvement with their artworks and aircraft in the context of these exhibitions.

References

ACS, Ministero Agricoltura Industria e Commercio, Divisione Industria e commercio, 1860-1899, (d’ora in poi Archivio Centrale dello Stato, MAIC, Div: Industria e Commercio, 1860-1899).

Coen P. (2020), Il recupero del Rinascimento Arte, politica e mercato nei primi decenni di Roma capitale (1870-1911), Cinisello Balsamo: Silvana Editoriale.

Coen P. (2021a), Arte e rivoluzione industriale nella fonderia di Alessandro Nelli: origini, modelli e contesto di un’impresa di Roma capitale, in Amica veritas. Studi di Storia dell’arte in onore di Claudio Strinati, a cura di A. Vannugli, Roma: Edizioni Quasar, pp. 385-404.

Coen P (2021b), Il mercato dell’arte a Roma all’indomani del 20 settembre 1870: linee portanti, in Pirani F. et al., a cura di (2021), Roma. Nascita di una capitale (1870-1915), catalogo della mostra (Roma, Museo di Roma, 4 maggio-26 settembre 2021), Roma: De Lica Editori d’Arte, pp. 351-357.

Coen P. (2022), Fonderie artistiche nell’Italia post-unitaria: il caso Roma, in Il Bello, l’Idea e la Forma. Studi in onore di Maria Concetta Di Natale, a cura di P. Palazzotto, G. Travagliato, M. Vitella, II voll., Palermo: Palermo University Press, I, pp. 255-260.

Coen P. (2023), Un convegno sulle fonderie d’arte italiane a cavallo fra Otto e Novecento, in In Fonderia.

Micheli M. (2023), Fonderia d’arte e restauro dei metalli antichi. Un binomio inscindibile in In Fonderia.

Micheli M. (2015), Il restauro dei metalli antichi dalla metà del XIX secolo agli anni Sessanta del Novecento in 1860-1890. Il restauro archeologico in Italia. Fonti storiche e pratiche disciplinari, Roma: Archivio Centrale dello Stato.

Pesando A.B. (2009), Opera vigorosa per il gusto artistico nelle nostre industrie. La Commissione centrale per l’insegnamento artistico industriale e il “sistema delle arti” (1884-1908), Milano: Franco Angeli.

Scarrocchia S. (2023), Fonderie: genealogia del contemporaneo ed eredità culturale, in In Fonderia.

Author Biography

Maria Letizia Sagù, Ministero della Cultura, Archivio centrale dello Stato

Dott.ssa M. Letizia Sagu'Archivio centrale dello StatoResponsabile  Sezione Antichità  e Belle ArtiResponsabile Servizio Commissioni di sorveglianza e VersamentiResponsabile Corso Alta formazione Archivistica contemporaneaResponsabile Servizio Formazione universitaria - Tirocini

How to Cite

Sagù, M. L. (2024). DOCUMENTARY SOURCES ON SCHOOLS OF APPLIED ART IN INDUSTRY IN ITALY IN THE LATE NINETEENTH AND EARLY TWENTIETH CENTURIES. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, (17), 311–326. Retrieved from https://rivisteopen.unimc.it/index.php/cap-cult/article/view/3608

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.