DOCUMENTARY SOURCES ON SCHOOLS OF APPLIED ART IN INDUSTRY IN ITALY IN THE LATE NINETEENTH AND EARLY TWENTIETH CENTURIES
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Letizia Sagù

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All the papers are published under the CC BY-SA 4.0 licence.
Keywords:
STORIA DELL'ARTEAbstract
In the late nineteenth century, the Ministry of Industry and Commerce was responsible for managing the education for the industrial arts. Upon reading the documentation that resulted from the activities that were interconnected by the Division of Industry and Commerce at the time, it becomes clear about its ultimate purpose: that is, to link the future of professional schools to the working world as well as to the sector of the handcrafted production. The education for the industrial arts found a prompt expression and valorisation in a series of national and international events, including overseas, supported by private and reference public authorities regularly and consistently. Suffice it to mention the numerous expositions and the related documentation produced by the offices in charge, which prove the students’ involvement with their artworks and aircraft in the context of these exhibitions.
References
ACS, Ministero Agricoltura Industria e Commercio, Divisione Industria e commercio, 1860-1899, (d’ora in poi Archivio Centrale dello Stato, MAIC, Div: Industria e Commercio, 1860-1899).
Coen P. (2020), Il recupero del Rinascimento Arte, politica e mercato nei primi decenni di Roma capitale (1870-1911), Cinisello Balsamo: Silvana Editoriale.
Coen P. (2021a), Arte e rivoluzione industriale nella fonderia di Alessandro Nelli: origini, modelli e contesto di un’impresa di Roma capitale, in Amica veritas. Studi di Storia dell’arte in onore di Claudio Strinati, a cura di A. Vannugli, Roma: Edizioni Quasar, pp. 385-404.
Coen P (2021b), Il mercato dell’arte a Roma all’indomani del 20 settembre 1870: linee portanti, in Pirani F. et al., a cura di (2021), Roma. Nascita di una capitale (1870-1915), catalogo della mostra (Roma, Museo di Roma, 4 maggio-26 settembre 2021), Roma: De Lica Editori d’Arte, pp. 351-357.
Coen P. (2022), Fonderie artistiche nell’Italia post-unitaria: il caso Roma, in Il Bello, l’Idea e la Forma. Studi in onore di Maria Concetta Di Natale, a cura di P. Palazzotto, G. Travagliato, M. Vitella, II voll., Palermo: Palermo University Press, I, pp. 255-260.
Coen P. (2023), Un convegno sulle fonderie d’arte italiane a cavallo fra Otto e Novecento, in In Fonderia.
Micheli M. (2023), Fonderia d’arte e restauro dei metalli antichi. Un binomio inscindibile in In Fonderia.
Micheli M. (2015), Il restauro dei metalli antichi dalla metà del XIX secolo agli anni Sessanta del Novecento in 1860-1890. Il restauro archeologico in Italia. Fonti storiche e pratiche disciplinari, Roma: Archivio Centrale dello Stato.
Pesando A.B. (2009), Opera vigorosa per il gusto artistico nelle nostre industrie. La Commissione centrale per l’insegnamento artistico industriale e il “sistema delle arti” (1884-1908), Milano: Franco Angeli.
Scarrocchia S. (2023), Fonderie: genealogia del contemporaneo ed eredità culturale, in In Fonderia.