This is an outdated version published on 2024-12-30. Read the most recent version.

Promoting the cultural and tourist development of peripheral territories: insights from the “In Luce” funding program

Published

2024-12-30

Versions

Issue

Section

Rethinking Culture and Creativity: The Challenge of Sustainability

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/3524

Authors

  • Enrico Bertacchini Università degli Studi di Torino
  • Stefania Camoletto Università degli Studi di Torino
  • Giorgia Garabello Università degli Studi di Torino
  • Giovanna Segre Università degli Studi di Torino

Abstract

Local development of peripheral areas is nowadays a central topic in the European academic and institutional policy debate. The promotion of tangible and intangible local cultural resources and the evolution of marginal territories towards tourism destinations are undoubtedly the most frequently used to trigger or foster local development processes. The first approach can be described as culture-led: this model contributes to foster local development by enhancing the identity, i.e., a “place” ’s tangible and intangible culture. On the other hand, the tourist-led approach is oriented towards enhancing local growth by attracting foreign visitors in new destinations where nature, sports, events, and in general people’s wellness are key development factors. The analysis of the In Luce program allows highlighting the complexity and facets of the possible trajectories of cultural and tourist enhancement of peripheral territories. The study was conducted through an in-depth analysis of the proposals submitted for the grant selection, to understand and systematize the multiple links between cultural endowments and tourism promotion of territories. Combining the types of heritage and the related types of tourism, we propose a taxonomy that identifies three main paths of culture-led tourism development: the cultural activation, the cultural diversification and the tourist leverage models.

 

Lo sviluppo locale delle aree periferiche è ad oggi un tema centrale nel dibattito europeo accademico ed istituzionale. La promozione delle risorse culturali tangibili ed intangibili e l’evoluzione delle aree marginali in territori turistici sono sicuramente gli esempi più adottati per innescare e favorire percorsi di sviluppo locale. Il primo modello può essere definito culture-led: un modello che contribuisce ad agevolare lo sviluppo locale facendo leva sull’identità, ovvero sulla cultura tangibile ed intangibile di un luogo. Da un’altra prospettiva, l’approccio tourist-led mira alla crescita locale attraendo visitatori e flussi turistici in destinazioni in cui la natura, le attività sportive, gli eventi e le attività collegate al benessere costituiscono fattori chiave di sviluppo. L’analisi del bando Inluce permette di evidenziare la complessità e le sfaccettature delle possibili traiettorie di valorizzazione culturale e turistica delle aree periferiche. La ricerca si basa in primis su un’analisi approfondita dei progetti presentati e finanziati dal bando, con lo scopo di comprendere e sistematizzare le molte interconnessioni tra risorse culturali e sviluppo turistico dei territori. Mettendo a confronto i diversi tipi di patrimonio culturale e i relativi tipi di turismo, si propone una tassonomia che identifica tre principali traiettorie di sviluppo turistico a base culturale: l’attivazione culturale, la diversificazione culturale e la leva turistica.

References

Barbera F., De Rossi A., edited by (2021), Metromontagna: Un progetto per riabitare l’Italia, Roma: Donzelli.

Barca F., McCann P., Rodríguez-Pose A. (2012), The case for regional development intervention: place-based versus place-natural approaches, «Journal of Regional Science», 52, n. 1, pp. 134-152, <https://doi.org/10.1111/j.1467-9787.2011.00756.x>.

Bellato L., Frantzeskaki N., Nygaard C.A. (2022), Regenerative tourism: a conceptual framework leveraging theory and practice, «Tourism Geographies», <https://doi.org/10.1080/14616688.2022.2044376>.

Belletti G. (2010), Ruralità e Turismo, «Agriregionieuropa», n. 20, pp. 11-13.

Bertacchini E., Nuccio M., Durio A. (2021), Proximity tourism and cultural amenities: Evidence from a regional museum card, «Tourism Economics», 27, n. 1, pp. 187-204, <https://doi.org/10.1177/1354816619890230>.

Bohlin M., Brandt D., Elbe J. (2016), Tourism as a vehicle for regional development in peripheral areas – myth or reality? A longitudinal case study of Swedish regions, «European Planning Studies», 24, n. 10, pp. 1788-1805. <https://doi.org/10.1080/09654313.2016.1194807>.

Bronzini R., Ciani E., Montaruli F. (2022), Tourism and local growth in Italy, «Regional Studies», 56, n. 1, pp. 140-154.

Buran P., Aimone S., Ferlaino F., Migliore M.C. (1998), Le misure della marginalità. I fattori del disagio territoriale nelle aree territoriali piemontesi, WP 121/1998, Ires Piemonte.

Camagni R., Capello R., Cerisola S., Panzera E. (2020), The Cultural Heritage – Territorial Capital nexus: Theory and empirics, «Il capitale culturale. Studies on the value of cultural heritage», Supplementi, n. 11, <https://doi.org/10.13138/2039-2362/2547>.

Manifesto di Camaldoli per una nuova centralità della montagna (2019), <https://www.montagneinrete.it/news/manifesto-di-camaldoli-per-una-nuova-centralita-della-montagna>, 11.09.2024.

Capello R. (2019), Interpreting and understanding territorial identity, «Regional Science Policy & Practice», 11, n. 1, pp. 141-158, <https://doi.org/10.1111/rsp3.12166>, 11.09.2024.

Carrosio G., Osti G. (2017), Le aree marginali, in Fondamenti di sociologia economica, edited by F. Barbera, I. Pais, Milano: Egea, pp. 303-316.

Cave J., Dredge D. (2020), Regenerative tourism needs diverse economic practices, «Tourism Geographies», 22, n. 3, pp. 503-513, <https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1768434>.

Cocco E., Mines A.F., Salvatore R. (2020), Dreaming of Remoteness, Coping with Emptiness in Post-Lockdown (Under) Tourism Scenarios for the Inner Areas of Southern Italy: a Fieldwork Based Reflection, «Fuori Luogo. Rivista di Sociologia del Territorio, Turismo, Tecnologia», 7, n. 1, pp. 53-68.

Cooke P., Lazzeretti L., edited by (2008), Creative cities, cultural clusters and local economic development, Cheltenham: Edward Elgar Publishing.

Cotella G., Brovarone E.V. (2022), Tourism as an opportunity to effectively counteract marginalisation. The case of the Italian national strategy for inner areas, «European Spatial Research and Policy», 29, n. 2, pp. 59-77.

Cottafava D., Torchia D., Camoletto S., Corazza L. (2023), Sustainable Management of Transnational Megaproject, Turin-London: Giappichelli-Routledge.

De la Barre S. (2012), Creativity in Peripheral Places: Redefining the Creative Industries, «Tourism Planning & Development», 9, n. 4, pp. 441-443, <https://doi.org/10.1080/21568316.2012.726258>.

Della Lucia M., Segre G. (2017), Intersectoral local development in Italy: the cultural, creative and tourism industries, «International Journal of Culture, Tourism, and Hospitality Research», 11, n. 3, pp. 450-462, <https://doi.org/10.1108/IJCTHR-03-2016-0032>.

De Rossi A., a cura di (2018), Riabitare l’Italia: Le aree interne tra abbandoni e riconquiste, Roma: Donzelli.

Di Gioia A., Dematteis G. (2020), I rischi della specializzazione mono-funzionale turistica dei sistemi montani rivelati dal Covid-19, «Scienze del territorio», n. 3, pp. 126-132.

Duxbury N., Bakas F.E., Vinagre de Castro T., Silva S. (2020), Creative tourism development models towards sustainable and regenerative tourism, «Sustainability», 13, n. 1, pp. 2-17.

Fusco Girard L., Nijkamp P. (2009), Cultural tourism and sustainable local development, London: Routledge.

Fusco Girard L., Vecco M. (2021), The “Intrinsic Value” of Cultural Heritage as Driver for Circular Human-Centered Adaptive Reuse, «Sustainability», 13, n. 6, 3231, <https://doi.org/10.3390/su13063231>.

García-Delgado F.J., Martínez-Puche A., Lois-González R.C. (2020), Heritage, tourism and local development in peripheral rural spaces: Mértola (Baixo Alentejo, Portugal), «Sustainability», 12, n. 21, 9157.

Gato M.A., Costa P., Cruz A.R., Perestrelo M. (2022), Creative tourism as a boosting tool for placemaking strategies in peripheral areas: Insights from Portugal, «Journal of Hospitality & Tourism Research», 46, n. 8, pp. 1500-1518.

Hall C.M., Harrison D., Weaver D., Wall G. (2013), Vanishing Peripheries: Does Tourism Consume Places?, «Tourism Recreation Research», 38, n. 1, pp. 71-92, <https://doi.org/10.1080/02508281.2013.11081730>.

Kauppila P., Saarinen J., Leinonen R. (2009), Sustainable tourism planning and regional development in peripheries: A Nordic view, «Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism», 9, n. 4, pp. 424-435, <https://doi.org/10.1080/15022250903175274>.

Kuščer K., Mihalič T., Pechlaner H. (2017), Innovation, sustainable tourism and environments in mountain destination development: a comparative analysis of Austria, Slovenia and Switzerland, «Journal of Sustainable Tourism», 25, n. 4, pp. 489-504, <https://doi.org/10.1080/09669582.2016.1223086>.

MacDonald R., Jolliffe L. (2003), Cultural rural tourism, «Annals of Tourism Research», 30, n. 2, pp. 307-322, <https://doi.org/10.1016/S0160-7383(02)00061-0>.

Marques L., Richards G. (2014), Creative districts around the world, Breda: CELTH / NHTV.

Matarazzo N. (2023), Aree interne e «transizione turistica»: una riflessione critica, in Sviluppo turistico e governance territoriale nelle aree protette periurbane: il Parco regionale del Partenio, Napoli: Federico II Open Access University Press, pp. 139-146.

Mihalic T. (2020), Conceptualising overtourism: A sustainability approach, «Annals of Tourism Research», n. 84, <https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.103025>.

Paasi A., Ferdoush M.A., Jones R., Murphy A.B., Agnew J., Ochoa Espejo P., Fall J.J., Peterle G. (2022), Locating the territoriality of territory in border studies, «Political Geography», n. 95, <https://doi.org/10.1016/j.polgeo.2021.102584>.

Panzera E. (2022), Cultural Heritage and Territorial Identity: Synergies and Development Impact on European Regions, Cham: Springer International Publishing, <https://doi.org/10.1007/978-3-030-94468-1>.

Petrei F., Cavallo L., Santoro M.T. (2020), Cultural tourism: an integrated analysis based on official data, «Quality & Quantity», n. 54, pp. 1705-1724, <https://doi.org/10.1007/s11135-019-00929-y>.

Porta A., Segre G., Arauzo-Carod J.M. (2024), The Italian National Strategy for Inner Areas: first insights from regions’ specialization in cultural and creative industries, in Clusters in Times of Uncertainty, edited by L. Lazzeretti, T. Ozeki, S.R. Sedita, F. Capone, Cheltenham: Edward Elgar Publishing, pp. 240-261.

Richards G. (2020), Designing creative places: The role of creative tourism, «Annals of Tourism Research», n. 85, <https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102922>.

Russo A.P., Segre G. (2009), Destination Models and Property Regimes, «Annals of Tourism Research», 36, n. 4, pp. 587-606, <https://doi.org/10.1016/j.annals.2009.04.002>.

Saarinen J., Rogerson C.M., Hall C.M. (2017), Geographies of tourism development and planning, «Tourism Geographies», 19, n. 3, pp. 307-317, <https://doi.org/10.1080/14616688.2017.1307442>.

Sabatini F. (2023), Dalla remoteness all’attrattività turistica: un’analisi di discorsi nazionali e locali sulle aree interne, «Rivista Geografica Italiana», n. 2, pp. 5-21, <https://doi.org/10.3280/rgioa2-2023oa15919>.

Sacco P.L., Ferilli G., Blessi G.T., Nuccio M. (2013), Culture as an Engine of Local Development Processes: System-Wide Cultural Districts I: Theory, «Growth and Change», 44, n. 4, pp. 555-570, <https://doi.org/10.1111/grow.12020>.

Santagata W. (2002), Cultural Districts. Property Rights and Sustainable Economic Growth, «International Journal of Urban and Regional Research», 26, n. 1, pp. 9-23, <https://doi.org/10.1111/1468-2427.00360>.

Santagata W. (2006), Cultural Districts and Their Role in Developed and Developing Countries, in Handbook of the Economics of Art and Culture, vol. 1, edited by V.A. Ginsburgh, D. Throsby, Amsterdam: Elsevier, pp. 1101-1119, <https://doi.org/10.1016/S1574-0676(06)01031-3>.

Tang M., Xu H. (2023), Cultural integration and rural tourism development: A scoping literature review, «Tourism and Hospitality», 4, n. 1, pp. 75-90.

Throsby D. (1999), Cultural Capital, «Journal of Cultural Economics», 23, n. 1/2, pp. 3-12, <https://doi.org/10.1023/A:1007543313370>.

Throsby D. (2000), Economics and Culture, Cambridge: Cambridge University Press, <https://doi.org/10.1017/CBO9781107590106>.

Throsby D. (2017), Culturally sustainable development: Theoretical concept or practical policy instrument?, «International Journal of Cultural Policy», 23, n. 2, pp. 133-147, <https://doi.org/10.1080/10286632.2017.1280788>.

Weaver D. (2007), Sustainable Tourism, London: Routledge, <https://doi.org/10.4324/9780080474526>.

Author Biographies

Enrico Bertacchini, Università degli Studi di Torino

Enrico Bertacchini, professore associato di Economia Pubblica, Dipartimento di Economia e Statistica "Cognetti de Martiis", Lungo Dora Siena 100a, 10153 Torino

Stefania Camoletto, Università degli Studi di Torino

Stefania Camoletto, assegnista di ricerca, Università di Torino, Dipartimento di Economia e Statistica "Cognetti de Martiis", Lungo Dora Siena 100a, 10153 Torino

Giorgia Garabello, Università degli Studi di Torino

Giorgia Garabello, ricercatrice Metro-Polis, Università di Torino, Dipartimento di Economia e Statistica "Cognetti de Martiis", Lungo Dora Siena 100a, 10153 Torino

Giovanna Segre, Università degli Studi di Torino

Giovanna Segre, professoressa associata di Politica Economica, Dipartimento di Economia e Statistica "Cognetti de Martiis", Lungo Dora Siena 100a, 10153 Torino

How to Cite

Bertacchini, E., Camoletto, S., Garabello, G., & Segre, G. (2024). Promoting the cultural and tourist development of peripheral territories: insights from the “In Luce” funding program. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, (30), 69–92. https://doi.org/10.13138/2039-2362/3524