Rivalry on the Roman Scene: Guido Reni’s Brushes versus Caravaggio’s Fists

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2025-06-21

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Saggi

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https://doi.org/10.13138/2039-2362/3618

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Caravaggio, Guido Reni, Malvasia, Crucifixion of St. Peter

Abstract

An anecdote written by Carlo Cesare Malvasia highlights the kind of relationship that existed between Guido Reni and Caravaggio. Malvasia states in his 1678 Felsina pittrice that Reni arrived in Rome on the invitation of Cavalier d’Arpino and that he was commissioned to make the Crucifixion of St. Peter for San Paolo alle Tre Fontane, which he used as an opportunity to practise his Caravaggesque manner. Caravaggio was displeased and blamed Reni for stealing his style and colouring. He warned him not to show himself near him or he would have to bear the consequences; «he would be glad to fight not with his brush, but with his fists». In this article, I want to follow Malvasia and ask what reason Caravaggio may have had to be furious with Reni. This kind of anecdote outlines a certain aspect of early modern artistic culture that reveals the kind of rivalries that existed between painters. Although not expressed explicitly, Malvasia’s anecdote suggests a sophisticated reading of both Caravaggio’s and Reni’s versions of the Crucifixion of St. Peter. That Caravaggio and Reni did not see each other’s versions before completing their own, might hint to the reasons for Caravaggio’s fury.

Un aneddoto raccontato da Carlo Cesare Malvasia mette in luce il tipo di rapporto che esisteva tra Guido Reni e Caravaggio. Malvasia afferma nella sua Felsina pittrice del 1678 che Reni arrivò a Roma su invito del Cavalier d’Arpino e che ricevette l’incarico di realizzare la Crocifissione di San Pietro per San Paolo alle Tre Fontane, opera che utilizzò come occasione per esercitarsi nello stile caravaggesco. Caravaggio ne fu irritato e accusò Reni di avergli rubato lo stile e i colori. Lo avvertì di non farsi vedere nei suoi paraggi, altrimenti avrebbe dovuto subirne le conseguenze; «sarebbe stato felice di combattere non con il pennello, ma con i pugni». In questo articolo, intendo seguire Malvasia e chiedermi quale motivo potesse avere Caravaggio per essere tanto furioso con Reni. Questo tipo di aneddoto delinea un aspetto particolare della cultura artistica della prima età moderna, rivelando le rivalità che esistevano tra pittori. Sebbene non lo dica esplicitamente, l’aneddoto di Malvasia suggerisce una lettura raffinata delle versioni della Crocifissione di San Pietro di Caravaggio e Reni. Il fatto che Caravaggio e Reni non avessero visto le rispettive versioni prima di completare le proprie potrebbe offrire un indizio sulle ragioni della rabbia di Caravaggio.

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Come citare

Unger, D. M. (2025). Rivalry on the Roman Scene: Guido Reni’s Brushes versus Caravaggio’s Fists. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, (31), 147–168. https://doi.org/10.13138/2039-2362/3618

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