Vingt ans après. Do museum networks really work? A focus on the inland areas of the Marche Region’s “seismic crater” (Italy)

Downloads

Published

2019-06-27

Issue

Section

The management of cultural heritage and landscape in inner areas: Essays

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/2096

Authors

  • Mara Cerquetti UniMC-Dipartimento di Scienze della formazione, dei beni culturali e del turismo

Abstract

The National Strategy for Inner Areas defines inner areas as marginal and fragile territories, but also as characterised by unique natural and cultural resources. In order to overcome their weaknesses and ensure that place-specific assets effectively contribute to local development, the Strategy argues the need to develop networks which involve actors and organisations from the cultural and tourism industries. Starting from this premise, the present article uses a case study to explore the state of the art and possible development of museum networks set up in the inland areas of central Italy. In the first part, the Italian context is examined, pointing out the main strengths and weaknesses of the cultural tourism offer. Then, relying on suggestions arising from the scientific literature on this matter, the main advantages of strategic networks are set up. In the second part, a qualitative research method is adopted to analyse the museum networks created in the Marche Region’s “seismic crater” since the end of the 1990s. The research goes over the key steps of the networking process and identifies its main gaps in terms of strategic planning and professional skills. Finally, the paper highlights the need to implement a multi-level approach involving the state, the Regions and municipalities for the promotion of long-lasting and effective networks.

 

La Strategia Nazionale per le Aree Interne definisce le aree interne come territori fragili e marginali, ma anche caratterizzati da risorse naturali e culturali uniche. Al fine di superare le debolezze di tali aree e garantire un efficace contributo delle risorse place-specific allo sviluppo locale, la Strategia sostiene la necessità di implementare reti che coinvolgano attori e organizzazioni del settore culturale e turistico. Partendo da questi assunti, il presente lavoro adotta un caso di studio per esplorare lo stato dell’arte e il possibile sviluppo delle reti museali avviate nelle aree interne del centro Italia. Nella prima parte viene esaminato il contesto italiano, mettendo in evidenza i punti di forza e di debolezza dell’offerta culturale e turistica. Successivamente, basandosi sui suggerimenti provenienti dalla letteratura scientifica su quest’argomento, vengono delineati i principali vantaggi delle reti strategiche. Nella seconda parte si analizzano le reti museali costituite nel “cratere sismico” della regione Marche dalla fine degli anni ’90 del Novecento avvalendosi di un approccio qualitativo. La ricerca ripercorre i passaggi chiave del processo di networking e identifica le sue principali lacune nella mancanza di pianificazione strategica e competenze professionali. In ultimo, viene messa in luce la necessità di implementare un approccio multi-livello che coinvolga lo Stato, le Regioni e i Comuni nella promozione di reti efficaci e durature.

References

Alberti F.G. (2005), Reti e sistemi museali: una panoramica del fenomeno, in I musei fanno sistema. Esperienze in Lombardia, Milano: Guerini e Associati, pp. 33-90.

Bagdadli S. (2001), Le reti di musei. L’organizzazione a rete per i beni culturali in Italia e all’estero, Milano: Egea.

Banca d’Italia (2017), Economie regionali. L’economia delle Marche, n. 11, Roma: Banca d’Italia, https://www.bancaditalia.it/pubblicazioni/economie-regionali/2018/2018-0011/1811-marche.pdf, 12.02.2019.

Banca d’Italia (2018), Turismo in Italia. Numeri e potenziale di sviluppo. Presentazione dei risultati di un progetto di ricerca della Banca d’Italia, n. 23, Roma: Banca d’Italia, https://www.bancaditalia.it/pubblicazioni/collana-seminari-convegni/2018-0023/rapporto_turismo_finale_convegno.pdf, 12.02.2019.

Barca F., Lucatelli S., edited by (2014), A strategy for Inner Areas in Italy: Definition, objectives, tools and governance, Materiali Uval Series, n. 31, http://old2018.agenziacoesione.gov.it/opencms/export/sites/dps/it/documentazione/servizi/materiali_uval/Documenti/MUVAL_31_Aree_interne_ENG.pdf, 12.02.2019.

Barney J. (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, «Journal of Management», 17, n. 1, pp. 99-120.

Battaglia A. (2018), Il posizionamento strategico dell’Europa. Nuovi flussi turistici, mercati emergenti e sfide geo-politiche, «Economia della cultura», n. 1-2, pp. 11-24.

Becattini G. (2015), La coscienza dei luoghi. Il territorio come soggetto corale, Roma: Donzelli.

Becheri E. (2018), Cultura & Turismo: l’integrazione vincente, in Becheri et al. 2018, pp. 481-505.

Becheri E., Micera R., Morvillo A., edited by (2018), Rapporto sul Turismo Italiano – XXI edizione 2016/2017, Napoli: Rogiosi.

Beverland M.B., Farrelly F.J. (2010), The Quest for Authenticity in Consumption: Consumers’ Purposive Choice of Authentic Cues to Shape Experienced Outcomes, «Journal of Consumer Research», 36, n. 5, pp. 838-856.

Bianchi M. (1996), L’organizzazione a rete: un possibile modello per i musei locali, in L’azienda museo. Problemi economici, gestionali e organizzativi, edited by A. Roncaccioli, Padova: Cedam, pp. 45-65.

Cerea G., Marcantoni M., edited by (2016), La montagna perduta. Come la pianura ha condizionato lo sviluppo italiano, Trento: Trentino School of Management.

Capriotti G., Cerquetti M. (2016), La valorizzazione del patrimonio culturale nei territori periferici. Un possibile approccio interdisciplinare applicato al caso di Mevale di Visso (MC), «Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage», n. 13, pp. 421-465.

Cerquetti M. (2008), Strategie di sviluppo dei musei marchigiani mediante innovazione e condivisione dei processi di creazione di valore, in La qualità nel museo. Ricognizione sullo stato di alcuni musei locali, edited by P. Dragoni, Macerata: eum, pp. 143-180.

Cerquetti M. (2017a), Building bottom-up networks for the integrated enhancement of cultural heritage in inner areas. Towards new paths, in Click, Connect and Collaborate! New directions in sustaining cultural networks, edited by F. Imperiale, M. Vecco, Brussels: ENCATC, pp. 78-100.

Cerquetti M. (2017b), The Value-Focused Approach to Museum Management in Italy: State-of-the-Art and Further Development, in Paveldo brydės. The Heritage Traces, Vilnius: „Savastis“, pp. 29-51.

Cerquetti C., Ferrara C. (2018), Marketing Research for Cultural Heritage Conservation and Sustainability: Lessons from the Field, «Sustainability», 10, n. 3, pp. 1-16.

Cerquetti M., Montella M.M. (2015), Museum networks and sustainable tourism management. The case study of Marche Region’s museums (Italy), «Enlightening Tourism. A Pathmaking Journal», 5, n. 1, pp. 100-125.

Cristofoli D., Markovic J. (2016), How to make public networks really work: a qualitative comparative analysis, «Public Administration», 94, n. 1, pp. 89-110.

Cucinella M., edited by (2018), Arcipelago Italia. Progetti per il futuro dei territori interni del Paese, Padiglione Italia alla Biennale Architettura 2018, Macerata: Quodlibet.

Darlow S., Essex S., Brayshay M. (2012), Sustainable heritage management practices at visited heritage sites in Devon and Cornwall, «Journal of Heritage Tourism», 7, n. 3, pp. 219-237.

De Rossi A., edited by (2018), Riabitare l’Italia. Le aree interne tra abbandoni e riconquiste, Roma: Donzelli.

Dubini P. (2018), “Con la cultura non si mangia” (Falso!), Bari-Roma: Laterza.

Eisenhardt K.M. (1989), Building theories from case study research, «Academy of Management Review», 14, n. 4, pp. 532-550.

Golinelli C.M. (2008), La valorizzazione del patrimonio culturale: verso la definizione di un modello di governance, Milano: Giuffrè.

Grant R.M. (1991), The resource-based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation, «California Management Review», 33, n. 3, pp. 114-135.

Grayson K., Martinec R. (2004), Consumer Perceptions of Iconicity and Indexicality and their Influence on Assessments of Authentic Market Offerings, «Journal of Consumer Research», 31, n. 2, pp. 296-312.

Gulati R., Nohiria N., Zaheer A. (2000), Strategic Networks, «Strategic Management Journal», 21, n. 3, pp. 203-215.

ISTAT (2019), I musei, le aree archeologiche e i monumenti in Italia. Report anno 2017, Roma: ISTAT, https://www.istat.it/it/files//2019/01/Report-Musei_2017.pdf, 14.02.2019.

IULM, edited by (2013), I sistemi museali in Italia, Milano: Aspen Institute Italia.

Jabbour C., Santos F. (2009), Problems associated with voluntary work in a small not-for-profit organization. A case from Brazil, «Management Research News», 32, n. 10, pp. 921-931.

La Monica D., Pellegrini E., edited by (2007), Regioni e Musei: politiche per i sistemi museali dagli anni Settanta ad oggi, Conference Proceedings (Pisa, Scuola Normale Superiore, 4th December 2007), Roma: Iacobelli editore.

Lorenzini E. (2011), The Extra-urban Cultural District: An Emerging Local Production System: Three Italian Case Studies, «European Planning Studies», 19, n. 8, 1441-1457.

Lucatelli S. (2016), Strategia Nazionale per le Aree Interne: un punto a due anni dal lancio della Strategia, «Agriregionieuropa», 12, n. 45, https://agriregionieuropa.univpm.it/it/content/article/31/45/strategia-nazionale-le-aree-interne-un-punto-due-anni-dal-lancio-della, 12.02.2019.

Luthe T., Wyss R., Schuckert M. (2012), Network governance and regional resilience to climate change: empirical evidence from mountain tourism communities, «Regional Environmental Change», n. 12, pp. 839-854.

Marchetti M., Panunzi S. Pazzagli R., edited by (2017), Aree interne. Per una rinascita dei territori rurali e montani, Soveria Mannelli: Rubbettino.

Marzano M., Castellini M. (2018), The Reform of the Italian Ministry of Cultural Heritage: Implications for Governance of the Museum System, «The Journal of Arts Management, Law and Society», 48, n. 3, pp. 206-220.

MiBACT (2017), The Strategic Plan for Tourism 2017-2022, Roma: MiBACT, http://www.turismo.beniculturali.it/wp-content/uploads/2017/07/PST_2017_ENG_21apr17.pdf, 12.02.2019.

Mitchell J.C. (1983), Case and Situation Analysis, «Sociological Review», 31, n. 2, pp. 187-211.

Mizzau L., Montanari F. (2008), Cultural districts and the challenge of authenticity: the case of Piedmont, Italy, «Journal of Economic Geography», 8, n. 5, pp. 651-673.

Montaguti F., Meneghello S. (2018), L’ascesa del turismo del paesaggio culturale, in Becheri et al. 2018, pp. 665-675.

Montella M. (2003), Musei e beni culturali. Verso un modello di governance, Milano: Electa.

Montella M. (2009), Valore e valorizzazione del patrimonio culturale storico, Milano: Electa.

Montella M.M. (2014), Struttura reticolare e gestione sistemica per i musei italiani, «Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage», n. 10 (Periferie. Dinamiche economiche territoriali e produzione artistica), pp. 615-632.

Moore M.H. (1995), Creating Public Value. Strategic Management in Government, Cambridge, Massachusetts – London, England: Harvard University Press.

Moore M.H. (2000), Managing for Value: Organizational Strategy in For-Profit, Nonprofit, and Governmental Organizations, «Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly», 29, n. 1, pp. 183-204.

Moore M.H., Moore G.W. (2005), Creating public value through state arts agencies, Minneapolis, MN: Arts Midwest.

NSSAM (2017), Nuovi sentieri di sviluppo per l’Appennino marchigiano dopo il sisma. Primo rapporto – Atlante, http://www.consiglio.marche.it/iniziative/appennino/index.php, 12-02.2019.

Palumbo F. (2018), 2017-2022: anche in Italia si programma il turismo. Il punto sulla nuova stagione delle politiche turistiche del nostro paese, «Economia della cultura», n. 1-2, pp. 91-105.

Pencarelli T., Splendiani S. (2011), Le reti museali come sistemi capaci di generare valore: verso un approccio manageriale e di marketing, «Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage», n. 2, pp. 227-252.

Pezzi M.G. (2017), When History Repeats: Heritage Regeneration and Emergent Authenticity in the Marche’s Peripheral Areas, «Almatourism», 8, n. 7, pp. 1-20, http://doi.org/https://doi.org/10.6092/issn.2036-‐5195/6747.

Pine II B.J., Gilmore J.H. (2007), Authenticity: What consumers really want, Boston: Harward Business School Press.

Proven K.G., Milward H.B. (2001), Do Networks Really Work? A Framework for Evaluating Public-Sector Organizational Networks, «Public Administration Review», 61, n. 4, pp. 414-423.

Rhoden S., Ineson E.N., Ralston E.R. (2009), Volunteer motivation in heritage railways: A study of the West Somerset Railway volunteers, «Journal of Heritage Tourism», 4, n.1, pp. 19-36.

Santoro M.T., Cavallo L. (2018), I borghi italiani: dimensioni e caratteristiche dei flussi turistici, in Becheri et al. 2018, pp. 89-105.

Splendiani S. (2017), Destination management e pianificazione turistica territoriale. Casi ed esperienze in Italia, Milano: Franco Angeli.

TCI, edited by (2000), Sistemi museali in Italia. Analisi di alcune esperienze: le prime tappe di un lungo cammino, Dossier ottobre 2000, Milano: Centro Studi TCI.

Toscano M.A., edited by (2011), Derive territoriali. Cronache dalla montagna del disagio, Firenze: Le Lettere.

Turrini A., Cristofoli D., Frosini F., Nasi G. (2010), Networking Literature about Determinants of Network Effectiveness, «Public Administration», 88, n. 2, pp. 528-550.

Valeri A. (2018), Le imprese turistiche digital oriented. Tendenze e trasformazioni nella sharing economy, «Economia della cultura», n. 1-2, pp. 25-35.

Vecco M., Konrad E.D. (2018), To be debated. The potentials of partnerships, Dortmund: ecce.

Weinberg M.L., Lewis M.S. (2009), The public value approach to strategic management, «Museum Management and Curatorship», 24, n. 3, pp. 253-269.

World Tourism Organization (2018), Tourism and Culture Synergies, Madrid: UNWTO, DOI: https://doi.org/10.18111/9789284418978, 12.02.2019.

WTTC (2018a), Travel & Tourism: Economic Impact 2018 – World, Londra: World Travel and Tourism Council, https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/regions-2018/world2018.pdf, 12.02.2019.

WTTC (2018b), Travel & Tourism: Economic Impact 2018 – Italy, Londra: World Travel and Tourism Council, https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/countries-2018/italy2018.pdf, 12.02.2019.

Yin R.K. (2003), Case Study Research. Design and Methods, Third Edition, London: Sage.

Zan L., edited by (1999), Conservazione e innovazione nei musei italiani. Management e processi di cambiamento, Milano: Etas.

Author Biography

Mara Cerquetti, UniMC-Dipartimento di Scienze della formazione, dei beni culturali e del turismo

Ricercatore universitario (S.S.D. SECS-P/08) coordinatore della redazione della rivista

How to Cite

Cerquetti, M. (2019). Vingt ans après. Do museum networks really work? A focus on the inland areas of the Marche Region’s “seismic crater” (Italy). Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, (19), 27–51. https://doi.org/10.13138/2039-2362/2096

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>