The ethical side of aesthetic: street art against the camorra
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
All the papers are published under the CC BY-SA 4.0 licence.
DOI:
https://doi.org/10.13138/2039-2362/1839Abstract
Casapesenna is a small town (near Naples, southern Italy) in the notorious Terra dei Fuochi, land of Mafia and lawlessness. In order to counterbalance the deterioration with the beauty and the illegality with the colour, the University of Campania “Luigi Vanvitelli” and the agency Agrorinasce (an agency for the innovation, development and homeland security for this territory) focused its project on the regeneration of a real estate confiscated from the camorra by using street art and its ability to approach and engage all kind of audiences, thus activating, not only cultural processes, but also social (sense of belonging and historical identity) and economic (development of a territory): from degradation to beauty, from illegality to legality.
The site-specific works of two Italian street artists, Giò Pistone and Alberonero have transformed the face of the real estate, metaphorically breaking down the high perimeter walls built by organized crime bosses and transmitting to the citizens a message of colour and hope. Similarly, citizens have appropriated this space, triggering virtuous processes of participation and social inclusion.
Casapesenna è una piccola città (vicino a Napoli, Italia meridionale) nella nota Terra dei Fuochi, terra di mafia e di illegalità. Per controbilanciare il degrado con la bellezza e l'illegalità con il colore, l'Università della Campania "Luigi Vanvitelli" e l'agenzia Agrorinasce (agenzia per l'innovazione, lo sviluppo e la sicurezza del territorio) hanno focalizzato il proprio progetto sulla riqualificazione di un patrimonio immobiliare confiscato alla camorra attraverso l'utilizzo dell'arte di strada e la sua capacità di avvicinare e coinvolgere ogni tipo di pubblico, attivando così non solo processi culturali, ma anche sociali (senso di appartenenza e identità storica) ed economici (sviluppo di un territorio): dal degrado alla bellezza, dall'illegalità alla legalità.
Le opere site specific di due artisti di strada italiani, Giò Pistone e Alberonero, hanno trasformato il volto dell'immobile, abbattendo metaforicamente gli alti muri perimetrali costruiti dai capi della criminalità organizzata e trasmettendo ai cittadini un messaggio di colore e di speranza. Allo stesso modo, i cittadini si sono appropriati di questo spazio, innescando processi virtuosi di partecipazione e inclusione sociale.
References
Baldascino M. and Mosca M (2012) La sussidiarietà orizzontale, welfare comunitario ed economia sociale. Napoli: Jovene.
Baudrillard J. (1976) Kool Killer ou l'insurrection par les signes, in Baudrillard J. L'échange symbolique et la mort. Paris: Gallimard, pp. 118-128.
Bianchini F., Parkinson M. (eds.) (1993) Cultural Policy and Urban Regeneration - The West European Experience. Manchester: Manchester University Press.
Borriello L. and Ruggiero C (eds) (2013) Inopinatum. The Unexpected Impertinence of Urban Creativity. Rome: Arti Grafiche.
Brighenti A. M. (ed.) (2009) The Wall and the City. Trento: Professionaldreamers.
Caldeira T. (2010), Espacio, segregación y arte urbano en Brasil. Barcelona: Katz.
Caldeira T. P. R. (2000) City of Walls. Crime, Segregation and Citinzenship in São Paulo. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Carta M. (2004) Strutture territoriali e strategie culturali per lo sviluppo locale, "Economia della cultura", XIV, n. 1, pp. 39-56.
Chaffee L. (1993) Political Protest and Street Art: Popular Tools for Democratization in Hispanic Country. Westport: Greenwood.
Chaffee L. G. (1993) Political Protest and Street Art: Popular Tools for Democratization in Hispanic Countries. Westport: Greenwood.
Colombo G., Sarfatti A. (2011), Educare alla legalità. Suggerimenti pratici e non per genitori e insegnanti. Firenze: Salani.
Costabile G. (2015), C come Comorra. Napoli: Rogiosi Editori.
De Vita Esposito G. (2014) Segregative Power of Violence in Belfast and Naples. Exploring the Role of Space Reconnecting Divided Societies, in Public Space and the Challenges of Urban Transformation in Europe, edited by Madanipour A., Knierbein S., Degros A., London: Routledge.
Deutsche R. (1996) Evictions: Art and Spatial Practices. Cambridge, MA: MIT Press.
Di Dedda I. (2008), Educare alla legalità. Fondamenti, problemi, prospettive di intervento. Milano: Università Cattolica del Sacro Cuore.
Dickens L. (2008) Placing Post-graffiti: The Journey of the Peckham Rock, "Cultural Geography", 15, pp. 471-496.
Esposito De Vita G., Ragozzino S. (2013) Civic Activation, Vulnerable Subjects and Public Space: The Case of the Park of Rione Triano in Naples, "TRIA Territorio della Ricerca su Insediamenti e Ambiente - Rivista Internazionale di Cultura Urbanistica", 10, pp. 173-188.
Fondazione Libera Informazione (2010) Beni confiscati alle mafie. Viaggio nel paese tra riutilizzo sociale, impegno e responsabilità. Roma.
Gennaro G., Ferracuti F. (1987) Aree urbane e criminalità, in Trattato di criminologia medicina criminologica e psichiatria forense edited by Feccurati F.
Gorgel Pinto A. (2015) Mapping Creativity through Socially Engaged Visual Arts, Art Projects in two Amadora Neighbourhoods, "Street Art & Urban Creativity Scientific Journal, Places and non Places", I, n. 2.
Greenhalgh L., Worpole K. (1995) Park Life-Urban Parks & Social Renewal, London: Comedia.
Habermans J. (1991) The Structural Transformation fo the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society, Massachusetts: MIT University Press.
Hall P. (1988) Cities for Tomorrow. Oxford: Blackwell.
Hein H. (1996) What is Public Art? Time, Space and Meaning, "The Journal of Aesthetics and Art Criticism", LIV, n. 1.
Hein H. (2006) Public Art. Thinking Museum Differently. Oxford: Rowman.
Helguera P. (2001) Education for Socially Engaged Art: A Materials and Techniques Handbook. New York: Jorge Pinto Books.
Hooks B. (1990) Choosing the Margins as a Space for Radical Openness, in Yearning: Race, Gender and Cultural Politics, Boston: South End Press.
Iverson K. (2010) Social or Spatial Justice? Marcuse and Soja on the Right Tothe City, "City", XV, n. 2, pp. 250-259.
Musella M. (ed) (2012) La sussidiarietà orizzontale. Economia, politica, esperienze territoriali in Campania. Roma: Carocci.
Jacobs J. (1961) The Death and Life of Great American Cities. New York (vol. 71). New York.
Lacy S. (1995) Mapping the Terrain. New Genre Public Art. Seattle: Bay Press.
Landry C., Greene L., Matarasso F., Bianchini F. (1996) The Art of Regeneration. Urban Renewal Through Cultural Activity. Glos: Comedia.
Lefebrve H. (1974) The Production of Space. Oxford & Cambridge: MIT University Press.
Lepore D. (2007) Il riuso dell'area di Bagnoli, in Non è così facile. Politiche urbane a Napoli a cavallo del secolo, edited by Belli A., Milano: Franco Angeli.
Lewisohn C. (2008) Street Art: The Graffiti Revolution. New York: Abrams.
Logan J. R. & Molotch H. (1987) Urban Fortunes: The Political Economy of Place. Los Angeles: University of California Press.
Mahnke F. H. (2012), Color in Architecture. More Than Just Decoration, Retrived from: <http://archinect.com/features/article/53292622/color-in-architecture-more-than-just-decoration> (2 December 2016).
Miles M. (1989) Art for Public Places. Winchester: Winchester School of Art Press.
Özkan D. (2010) Emerging Representations of "cool" Istanbul and the Aestheticization of Urban Chaos. Berlin: Institute for European Ethnology, Humboldt University.
Rakopoulos T. (2017), From Clans to Co-ops: Confiscated Mafia Land in Sicily (The Human Economy). London and New York: Berghahn Books.
Rodotà S. (1978) Alla ricerca della libertà, Bologna: il Mulino.
Shearer L. (1988) Vito Acconci. Public Places, catalogue of the exhibition held from February 1999 to May 1999 at the Museum of Modern Art of New York. New York: Museum of Modern Art of New York.
Tsilimpounidi M. (2012) Athens 2012: Performances in Crisis, or What Happens When a City Goes Soft, "City: Analysis of Urban Trends, Culture, Theory, Policy, Action", XV, n. 5, pp. 546-556.
Urry J. (1995) Consuming Places. London: Sage.
Visconti L. M. et al. (2010) Street Art, Sweet Art? Reclaiming the 'Public' in Public Place, "Journal of Consumer Research", XXXVII, n. 3.
Young A. (2014) Street Art, Public City: Law, Crime and Urban Imagination. New York: Routledge.
Zukin S. (1994) The Culture of Cities. Oxford: Blackwell.