Il Giardino delle Esperidi. La Primavera di Botticelli riletta secondo Ovidio / The Garden of the Hesperides. An interpretation of “La Primavera” (The Spring) by Botticelli, reinterpreted according to Ovidio

Published

2015-06-24

Issue

Section

Essays

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/924

Authors

  • Giacomo Montanari Università degli Studi di Genova

Abstract

La tavola di mano di Sandro Botticelli conservata agli Uffizi è stata la centro di un acceso dibattito storico artistico per circa cento anni di storia delle critica. Ciò che ha affascinato gli studiosi infatti è stato il provare a decifrare la complessa iconografia che l’artista realizzò con il suo colto pennello. Attraverso una accurata indagine delle fonti letterarie classiche e contemporanee all’artista questo contributo si propone di mettere ordine nella lettura del dipinto e di sottoporre all’attenzione degli studiosi, con nuove e inedite considerazioni, una possibile lettura unitaria e completa del controverso dipinto.

 

The painting by Sandro Botticelli in the Uffizi has been the center of a heated art-historic debate for about a hundred years of art's criticism. What has fascinated scholars has been the attempt to decipher the complex iconography that the artist created with his brush. Through a thorough investigation of the classical literary sources and contemporary sources to the artist, this contribution aims to bring order in the reading of the iconography of the painting and to bring to the attention of scholars, with new and original considerations, a possible unified and complete interpretation of the controversial painting.

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How to Cite

Montanari, G. (2015). Il Giardino delle Esperidi. La Primavera di Botticelli riletta secondo Ovidio / The Garden of the Hesperides. An interpretation of “La Primavera” (The Spring) by Botticelli, reinterpreted according to Ovidio. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, (11), 71–97. https://doi.org/10.13138/2039-2362/924