Prometheus in the Palazzo del Principe

Downloads

Pubblicato

2024-01-31

Fascicolo

Sezione

Section 3. European Ovid: Metamorphoses between Centre and Periphery

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/3409

Autori

Abstract

In the rich 16th-century decoration of Palazzo del Principe in Genoa, scenes from the myth of Prometheus – a complex narrative shaped and disseminated by a number of different sources and mediation texts – are represented. In the context of the decoration campaign committed by Andrea Doria to Perino del Vaga and his équipe (1528-1533), the theft of fire and the gift of it to mankind, with the Titan’s punishment in the background, were depicted in the marble bas-relief of a monumental fireplace’s tondo, the earliest testimony of Promethean images in Genoa. In the 1590s, Giovanni Andrea Doria, Andrea’s heir, had two of the rooms he added to the palace decorated with plaster bas-reliefs on the ceilings, representing Prometheus’ deeds (the creation of man, the theft of the fire from the Sun’s chariot’s wheel, the animation of man) and his punishment, through the intervention of Mercury who is portrayed chaining him to the Caucasus rock. This paper aims to present and analyse the iconographies of these works, connecting them to the characters and purposes of Andrea Dorias’ strategy of images (closely related to his political role in the Genoese state), consistently continued by his successor.

Riferimenti bibliografici

Altavista C. (2013), La residenza di Andrea Doria a Fassolo. Il cantiere di un palazzo di villa genovese nel Rinascimento, Milano: FrancoAngeli.

Askew P. (1956), Perino del Vaga’s Decorations for the Palazzo Doria, Genoa, «The Burlington Magazine», 98, pp. 46-53.

Bitossi C. (2007), L’età di Andrea Doria, in Storia della Liguria, edited by G. Assereto, M. Doria, Roma-Bari: Laterza, pp. 61-78.

Beall E.F. (1991), Hesiod’s Prometheus and Development in Myth, «Journal of the History of Ideas», 52, 3, pp. 355-371.

Boccaccio G. (1998), Genalogie deorum gentilium, in Tutte le opere di Giovanni Boccaccio, edited by V. Branca, Milano: Mondadori.

Boccardo P. (1989), Andrea Doria e le arti. Committenza e mecenatismo a Genova nel Rinascimento, Roma: Fratelli Palombi.

Bonsignori G. (1497), Ovidio Methamorphoseos vulgare, Venezia: Giovanni Rosso da Vercelli per Lucantonio Giunta.

Borsetto L. (1990), Il furto di Prometeo. Imitazione, scrittura e riscrittura nel Rinascimento, Alessandria: Edizioni dell’Orso.

Campigli M. (2012), Girolamo da Treviso, Perin del Vaga, Pordenone e Beccafumi: quattro artisti per un ciclo di affreschi genovese, «Nuovi studi: rivista di arte antica e moderna», XVI, 17, pp. 37-50.

Campigli M. (2014), Silvio Cosini, Niccolò da Corte e la scultura a Palazzo Doria, «Nuovi studi: rivista di arte antica e moderna», XIX, 20, pp. 83-104.

Capriotti G. (2013), Le Trasformationi di Lodovico Dolce. Il Rinascimento ovidiano di Giovanni Antonio Rusconi, Ancona: Affinità elettive.

Casamassima F. (2017), Le Metamorfosi di Giovanni Andrea dell’Anguillara. Catalogo delle serie del 1563 e del 1584, Ancona: Affinità elettive.

Casamassima F. (2019), La tela di Aracne con gli amori di Giove: il ruolo dei volgarizzamenti illustrati di Ovidio nel programma iconografico della sala delle Metamorfosi nel Palazzo del Principe, in “Ore legar populi”.“Metamorfosi” di Ovidio e la loro disseminazione letteraria e iconografica, Genova: GUP, pp. 57-96.

Chapman H., Bambach C.C. (2000-2001), Drawings of Correggio and Parmigianino in English and American Collections, exhibition catalogue (London-New York), New York: Metropolitan Museum.

Cieri Via C. (2002), Un artista intellettuale: Piero di Cosimo e il mito di Prometeo, in Metamorphosen - Wandlungen und Verwandlungen in Literatur, Sprache und Kunst von der Antike bis zur Gegenwart: Festschrift für Bodo Guthmüller zum 65 Geburtstag, Wiesbaden: Harrassowitz, pp. 95-110.

Conticelli V. (2004), Prometeo, natura e il genio sulla volta dello Stanzino di Francesco I: fonti letterarie, iconografiche e alchemiche, «Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz», 46, pp. 321-356.

Davidson B. (1959), Drawings by Perino del Vaga for the Palazzo Doria, Genoa, «The Art Bulletin», 4/14, pp. 315-326.

Degli Agostini N. (1522), Tutti li libri de Ovidio Metamorphoseos tradutti dal litteral in verso vulgar con le sue allegorie in prosa, Venezia: Niccolò Zoppino.

Dell’Anguillara G.A. (1561), Le Metamorfosi d’Ovidio ridotte in ottava rima, Venezia: Griffio.

Dell’Anguillara G.A., Orologi G. (1563), Le metamorfosi di Ovidio, ridotte da Giovanni Andrea dell'Anguillara in ottava rima Di nuovo dal proprio auttore rivedute, e corrette con le annotationi di M. Gioseppe Horologgi, Venezia: Francesco de Franceschi.

De Petris A. (2003), Prometeo. Un mito, Firenze: Olschki.

Dolce L. (1553), Le Trasformationi, Venezia: Gabriel Giolito de’ Ferrari.

Fabii Planciadis Fulgentii (1970), V. C. Opera; Accedunt Fabii Claudii Gordiani Fulgentii V. C. De aetatibus mundi et hominis et S. Fulgentii episcopi super Thebaiden, recensuit Rudulfus Helm, addenda adiecit Jean Preaux, Stuttgart: B. G. Teubneri.

Forti Grazzini N. (2016a), Gli arazzi Caprara. Il committente e la storia delle tappezzerie, in Los tapices de la Embajada de España ante la Santa Sede, edited by M.V. Ramírez Ruiz, Madrid: Aecid, pp. 35-41.

Forti Grazzini N. (2016b), Miti di Prometeo, in Los tapices de la Embajada de España ante la Santa Sede, edited by M.V. Ramírez Ruiz, Madrid: Aecid, pp. 42-55.

Galassi M.C. (1999), Marcello Sparzo plastificatore per Giovanni Andrea Doria, in Giovanni Andrea Doria e Loano. La chiesa di Sant’Agostino, edited by F. Boggero, L. Stagno, Loano: Comune di Loano, pp. 77-94.

Gambino Longo S. (2008), La fortuna delle Genealogiae deorum gentilium nel ’500 italiano: da Marsilio Ficino a Giorgio Vasari, «Cahiers d’études italiennes» 8, pp. 115-130.

Ghisalberti F. (1931), Giovanni del Virgilio espositore delle Metamorfosi, «Il giornale dantesco», n.s., XXXIV, pp. 1-110.

Ginzburg S. (2015), Perino del Vaga e la generazione di Salviati, in Francesco Salviati “spirito veramente pellegrino ed eletto”, edited by A. Geremicca, Roma: Campisano Editore, pp. 41-52.

Gorse G.L. (1980), The villa Doria in Fassolo, Genoa, Ph.D. dissertation, Brown University.

Gorse G.L. (1992), Entrate e trionfi: Cerimonie e decorazioni alla Villa di Andrea Doria a Genova, in Disegni genovesi dal Cinquecento al Settecento, Firenze: Edizioni Medicea, pp. 9-18.

Guthmüller B. (1986), Studien zur antiken Mythologie in der italienischen Renaissance, Weinheim: VCH.

Guthmüller B. (1997), Mito, poesia, arte. Saggi sulla tradizione ovidiana nel Rinascimento, Roma: Bulzoni.

Guthmüller B. (2008), Ovidio Metamorphoseos vulgare. Forme e funzioni della trasposizione in volgare della poesia classica nel Rinascimento italiano, Fiesole: Cadmo.

Guthmüller B. (2009), Mito e metamorfosi nella letteratura italiana. Da Dante al Rinascimento, Roma: Carocci.

Grendi E. (1992), Doria Andrea, «Dizionario Biografico degli Italiani», 41, pp. 264-274.

Ivanoff N. (1963), Il mito di Prometeo nell’arte veneziana del Cinquecento, «Emporium», 69, pp. 51-58.

Johnson R. (1962), The Promethean Commonplace, «Journal of the Warburg and Courtauld Institutes», XXV, pp. 9-17.

Lomazzo G.P. (1585), Trattato dell’arte della pittura, scoltura et architettura, Milano: Paolo Gottardo Pontio.

Lucian, Works (1915), with an English Translation by. A.M. Harmon, Cambridge: Harvard University Press.

Magnani L. (1987), Il Tempio di Venere. Giardino e Villa nella cultura genovese, Genova: Sagep.

Maurus Servius Honoratus (1881), In Vergilii carmina comentarii. Servii Grammatici qui feruntur in Vergilii carmina commentarii, edite by G. Thilo, H. Hagen, Leipzig: B.G. Teubner.

Merli A., Belgrano L.T. (1874), Il Palazzo del Principe D’Oria a Fassolo in Genova, Genova: Tipografia del R. Istituto Sordomuti.

Oberhuber K. (2001), Perino del Vaga e Raffaello, in Perino del Vaga. Tra Raffaello e Michelangelo, edited by E. Parma, exhibition catalogue (Mantova), Milano: Electa, pp. 51-56.

Pacini A. (1999), La Genova di Andrea Doria nell’impero di Carlo V, Firenze: Olschki.

Parenti D., Padovani S., Capretti E. edited by (2015), Piero Di Cosimo (1462-1522). Pittore Eccentrico Fra Rinascimento e Maniera, exhibiton catalogue (Firenze), Firenze: Giunti.

Parma E. (1970), Il palazzo del principe Andrea Doria a Fassolo in Genova, «L’Arte», 10, pp. 12-58.

Parma E. (1986), Perin del Vaga. L’anello mancante, Genova: Sagep.

Parma E., edited by (2001), Perino del Vaga. Tra Raffaello e Michelangelo, exhibition catalogue (Mantova), Milano: Electa.

Parma E., edited by (2004), Perino del Vaga. Prima, durante, dopo, Genova: De Ferrari.

Pierguidi S. (2010), Perin del Vaga versus Pordenone, Beccafumi e Girolamo da Treviso nella decorazione delle facciate della villa di Andrea Doria a Genova, «Arte Documento», 26, pp. 166-175.

Raggio O. (1958), The myth of Prometheus. Its survival and metamorphoses up to eighteenth century, «Journal of the Warburg and Courtauld institutes», 21, Chicago: The University of Chicago Press.

Regio R. (1493), Metamorphoseon Pub. Ovidii Nasonis libri XV, Venexis: Simon Bivilacqua.

Ronen A. (1968), Un ciclo inedito di affreschi di Cristoforo Gherardi a San Giustino, «Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz», 13, pp. 367-380.

Ruffini G. (2010), Tra Pallade e Marte: libri e letture alla corte dei Doria, in Principi e Signori. Le biblioteche nella seconda metà del Quattrocento, edited by G. Arbizzoni, C. Bianca, M. Peruzzi, Urbino: Raffaello, pp. 363-376.

Sandolini A. (2004), Celio Calcagnini, ‘Epitome super Prometeo et Epimetheo’. Un inedito umanistico sul mito di Prometeo, «La Rivista di Engramma», 30 (online).

Schmidt M., edited by (1872), Hygini Fabulae, Jena: Hermannum Dufft.

Stagno L., edited by (2004), Il Palazzo del Principe. Genesi e trasformazioni della villa di Andrea Doria a Genova, «Ricerche di Storia dell’arte», 82-83.

Stagno L. (2005), Palazzo del Principe. Villa di Andrea Doria, Genova: Sagep.

Stagno L. (2013), Lorenzo Capelloni, la corte di Andrea Doria e l’immagine del Principe, in Umanisti in Oltregiogo. Lettere e arti fra XVI e XIX secolo, edited by G. Ameri, Novi Ligure: Centro Studi “In Novitate”, pp. 67-93.

Stagno L. (2018), Giovanni Andrea Doria (1540-1606): immagini, committenze artistiche, rapporti politici e culturali tra Genova e la Spagna, Genova: GUP.

Stagno L. (2020), Roman History Themes for Andrea Doria’s Palazzo del Principe, «Ikon», 13, pp. 227-244.

Stagno L. (2021), Celebrating Lepanto in the Republic of Genoa: Giovanni Andrea Doria’s and Other Aristocrats’ Patronage. Portraits, Paintings and Tapestries, in Lepanto and Beyond. Images of Religious Alterity from Genoa and the Christian Mediterranean, edited by L. Stagno, B. Franco Llopis, Leuven: Leuven University Press, pp. 171-208.

Stagno L. (in press), The Gift of Concord and Freedom. Images of Andrea Doria in Late 16th- Century Art and Beyond, in Questioning Republicanism in Early Modern Genoa (1576-1684), in press.

Steiner R. (1991), Prometheus. Ikonologische und anthropologische Aspekte der bildenden Kunst vom 14. bis zum 17. Jahrhundert, Reihe, Forschungen Band 2, München: Boer.

Jenkins C., Orenstein N.M., Spira F. edited by (2019), The Renaissance of etching, New York: The Metropolitan Museum of Art.

Trousson R. (2001), Le thème de prométhée dans la littérature européenne, Geneve: Droz.

Biografia autore

Laura Stagno, Università degli Studi di Genova

Professore Associato, Storia dell'Arte Moderna

DIRAAS

Come citare

Stagno, L. (2024). Prometheus in the Palazzo del Principe. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, pp. 353–376. https://doi.org/10.13138/2039-2362/3409