Educational tourism as a driver for rural development: assessing competition and strategic choices of Italian language and culture schools in the Marche Region (Italy) through Porter’s Five Forces / Il turismo educativo come motore di sviluppo rurale: valutare la concorrenza e le scelte strategiche delle scuole di lingua e cultura italiana nelle Marche (Italia) con il modello delle Forze di Porter
Downloads
Additional Files
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
La licenza adottata è la Creative Commons - Attribuzione/Condividi allo stesso modo. Ovvero, gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata.
DOI:
https://doi.org/10.13138/2039-2362/3188Abstract
Educational tourism is a growing industry, that includes a variety of niches. Among these, language tourism involves language and culture schools for foreigners that also provide hospitality and tourism services, including tours and excursions, field visits and cultural initiatives, and experiential workshops. These realities, if located in rural contexts, can represent a growth factor for rural areas and an opportunity for cultural exchange between tourists and local communities. To better understand forces and factors influencing this industry, this study describes the case of two Italian language and culture schools for foreigners which also offer tourism services in a rural area of the Marche Region, near the city of Macerata. Through semi-structured qualitative interviews and by applying the theoretical model of Porter’s Forces, the case presents an overview competitive environment, pointing out strategic choices and distinctive aspects of the presented realities.
Il turismo educativo rappresenta un’industria in forte crescita, che accoglie al suo interno una serie di nicchie molto variegata. Tra queste vi è il turismo generato dall’offerta formativa delle scuole di lingua e cultura per stranieri che, oltre ai servizi relativi all’insegnamento della lingua, offrono ospitalità, tour ed escursioni, visite e iniziative culturali, laboratori esperienziali. Tali realtà, se localizzate in contesti rurali, possono rappresentare un fattore di crescita per le aree rurali e un’occasione di scambio culturale tra turisti e comunità locali. Per comprendere al meglio le forze e i fattori che influenzano il settore, questo studio descrive il caso di due scuole di lingua e cultura italiana per stranieri che offrono anche servizi turistici in un’area rurale della Regione Marche, in provincia di Macerata. Attraverso interviste qualitative semi-strutturate e applicando il modello teorico delle Forze di Porter, il caso presenta un quadro generale del contesto competitivo, sottolineando scelte strategiche e aspetti distintivi delle realtà presentate.
Riferimenti bibliografici
Boekstein M S (2017), Language learners as cultural tourists: Development potential of the English language learning tourism market in South Africa, «African Journal for Physical Activity and Health Sciences», June (Supplement), pp. 46-53.
Cresswell J W, & Plano Clark V L (2011), Designing and conducting mixed method research, 2nd Edition, Los Angeles: Sage Publications.
Dobrivojevic G (2013) Analysis of the competitive environment of tourist destinations aiming at attracting FDI by applying Porter’s five forces model. «British Journal of Economics, Management & Trade», 3, n. 4, 359-371.
Engle L & Engle J (2003), Study abroad levels: Toward a classification of program types, «Frontiers: The interdisciplinary journal of study abroad», 9, n. 1, pp. 1-20.
Falk J H, Ballantyne R, Packer J, & Benckendorff P (2012) Travel and learning: A neglected tourism research area. «Annals of Tourism Research», 39, n. 2, pp. 908-927.
Iglesias M (2016), Language Travel Supply: The Language Learning Programme. «Procedia-Social and Behavioral Sciences», 232, pp. 242-249.
Iturralde J, & Guerrero P (2018), Gastronomic tourism development assessment through south American countries official websites. X International Tourism Congress Proceedings Book - The Image and Sustainability of Tourism Destinations (Quito, Ecuador 13-15 November 2018), edited by P. Almeida, J. P. Jorge, A. Almeida, V. Oliveira and J., Centre for Tourism Research, Development and Innovation (CiTUR), pp. 154-163.
Laborda J G (2007), Language travel or language tourism: have educational trips changed so much?, «Tourism Today», n. 7, Autumn, Nicosia, Cyprus, pp. 29-41.
Nugroho H P & Soeprihanto J (2016), GadjahMada University as a potential destination for edutourism, Proceedings of the 3rd International Hospitality And Tourism Conference (IHTC 2016) & 2nd International Seminar On Tourism (ISOT 2016) (10–12 october 2016, Bandung, Indonesia) -Heritage, Culture and Society: Research agenda and best practices in the hospitality and tourism industry, edited by S. M. Radzi, M. H. M. Hanafiah, N. Sumarjan, Z. Mohi, D. Sukyadi, K. Suryadi, P. Purnawarman, 1st edition, EH Leiden: CRC Press, Taylor and Francis Group, pp. 293-298.
Nurlansa O & Jati H (2016), Analysis of Porter’s five forces model on Airbnb, «Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education», 1 n. 2, pp. 84-96.
Patton M Q (2002), Qualitative research and evaluation methods, 3rd edition, CA: Sage, Thousand Oakes.
Peterson C, Engle L, Kenney L, Kreutzer K, Nolting W, & Ogden A (2007), Defining terms for use in designing outcomes assessment projects. A guide to outcomes assessment in education abroad, edited by M. C. Bollen, The Forum of Education Abroad, pp. 163-203.
Pitman T, Broomhall S, McEwan J, Majocha E, (2010), Adult learning in Educational Tourism. «Australian Journal of Adult Learning», 50, n. 2, pp. 219-238.
Porter M E (1979), How Competitive Forces Shape Strategy. «Harvard Business Review», 57, n. 2 (March–April 1979), pp. 137–145.
Porter M E (1980), Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors, New York: Free Press.
Porter M E (2008), The five competitive forces that shape strategy. «Harvard Business Review», 86, n. 1, pp. 25-40.
Richards G (2011), Creativity and tourism: the state of the art. «Annals of Tourism Research», 38, n. 4, pp. 1225-1253.
Ritchie B, Cooper C, Carr N (2003), Managing educational tourism, Clevedon Channel View Publications.
Sie L, Patterson I, & Pegg S (2016), Towards an understanding of older adult educational tourism through the development of a three-phase integrated framework, «Current Issues in Tourism», 19, n-2, pp. 100-136.