Gabriel at a grated window. Carlo Crivelli’s London Annunciation of 1486 / Gabriele davanti a una finestra con grata. L'Annunzione del 1486 di Carlo Crivelli

Published

2024-01-06 — Updated on 2024-08-26

Versions

Issue

Section

Sezione 5. Aspetti iconografici e tipologici

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/3494

Authors

  • Bram de Klerck Radboud University, Nijmegen

Abstract

Although Carlo Crivelli’s Annunciation of 1468 (now in the National Gallery, London) has been studied thoroughly within the iconographic tradition of Annunciation imagery in Italian art, it presents a few peculiarities. First, there is the presence in the painting of a third figure next to the Virgin and the angel. He has rightly been recognized as bishop Saint Emidio, but the preceding iconographical tradition has so far been overlooked. Secondly, the conspicuous arrangement of Gabriel placed outside of the Virgin’s room, separated from it by a stone wall and a grated window, has not yet been treated sufficiently in art historical literature. Finally, there is the sharp contrast between the placement of the figures in the painting and the beholder before it. The latter turns out to occupy a privileged position over those inside of the painting. Using the anthropological methodology of “liminality”, this contribution aims to offer new insights into Crivelli’s painting.

 

L'Annunciazione di Carlo Crivelli del 1468, ora nella National Gallery di Londra, pur essendo stata studiata a fondo nell’ambito della tradizione iconografica del tema nell'arte italiana, presenta alcune peculiarità. In primo luogo, vi è la presenza nel dipinto di una terza figura accanto alla Vergine e all'angelo. Essa è stata giustamente riconosciuta come il vescovo Sant’Emidio, ma la tradizione iconografica precedente è stata finora trascurata. In secondo luogo, la vistosa disposizione di Gabriele all'esterno della stanza della Vergine, separata da un muro e da una finestra dotata di griglia, non è stata ancora sufficientemente trattata nella letteratura storica dell'arte. Infine, c’è il netto contrasto tra la collocazione delle figure collocate nel dipinto e lo spettatore davanti. Quest’ultimo risulta occupare una posizione privilegiata rispetto a chi si trova all'interno del dipinto. Utilizzando la metodologia antropologica di liminality, questo contributo intende offrire nuovi spunti di riflessione sul quadro di Crivelli.

References

Arasse D. (1999), L’Annonciation italienne. Une histoire de perspective, Paris: Hazan.

Baetjer K. (1980), European paintings in the Metropolitan museum of art by artists born in or before 1865. A summary catalogue, 3 vols., New York: The Metropolitan museum of art.

Baetjer K. (1995), European paintings in the Metropolitan museum of art by artists born before 1865. A summary catalogue, New York: Abrams.

Boberg J. (1990), Julianus Hospitator, in E. Kirschbaum (ed.), Lexikon der christlichen Ikonographie, vol. 7, Rome: Herder, coll. 223-237.

Borobia M. (2009), Museo Thyssen-Bornemisza. Old Masters, Madrid: Museo Thyssen-Bornemisza.

Cosgriff T., Butler K. (2022), Revisiting Raphael's Vatican Stanze, Turnhout: Harvey Miller Publishers.

Campbell S.J., ed. (2015), Ornament and illusion. Carlo Crivelli of Venice, exhibition catalogue (Boston, Isabella Stewart Gardner Museum, 22 October 2015 – 25 January 2016), London: Paul Holberton Publishing.

Cavallaro A., Petrocchi S. (2013), Antoniazzo Romano. Pictor urbis. 1435/1440 – 1508, Cinisello Balsamo: Silvana Editoriale.

De Marchi A., Gnoni Mavarelli C., eds. (2013), Da Donatello a Lippi. Officina pratese, exhibition catalogue (Prato, Museo di Palazzo Pretorio, 13 September 2013 – 13 January 2014), Milan: Skira.

De Somer M. (1988), Giuliano l’ospedaliere, in F. Caraffa, Bibliotheca Sanctorum, vol. 6, Rome: Città nuova, coll. 1203-1208.

Doležalovà K., Foletti I., eds. (2021), The notion of liminality in the Medieval sacred space, Convivium supplementum, 2019, Turnhout : Brepols.

Fabiani G. (2015), S. Emidio. Culto, storia, arte, Ascoli Piceno: Comune di Ascoli Piceno.

Flint A. (2014), Carlo Crivelli, The Annunciation with Saint Emidius, in Building the picture. Architecture in Italian renaissance painting, 2014 <http://www.nationalgallery.org.uk/research/research-resources/exhibition-catalogues/building-the-picture/entering-the-picture/crivelli-annunciation>, 1.12.2023.

Galli A. (2000), Sant'Emidio. La sua vera immagine, Ascoli Piceno: Centro stampa piceno.

Garibaldi V. (2015), Galleria nazionale dell’Umbria. Dipinte, sculture dal XIII al XV secolo, Perugia: Quattroemme.

Giltaj J. (2000), Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam 1849-1999, Rotterdam: Museum Boijmans Van Beuningen, Zutphen: Walburg Pers.

Gründler H., Nova A., Sapir I., The Announcement. Annunciations and beyond, Berlin, Boston: De Gruyter.

Heckscher W.S. (1947), Bernini’s elephant and obelisk, «Art bulletin», 29, n. 3, pp. 155-182.

Holmes M. (1999), Fra Filippo Lippi. The Carmelite painter, New Haven, London: Yale University Press.

Jacobs L.F. (2018), Thresholds and boundaries. Liminality in Netherlandish art (1385-1530), London: Routledge.

Lammertse F., ed. (1994), Van Eyck to Bruegel, 1400-1550. Dutch and Flemish painting in the collection of the Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam: Boymans-van Beuningen.

Lightbown R. (2004), Carlo Crivelli, New Haven: Yale University Press.

Negri Arnoldi F. (1987), Emidio da Ascoli Piceno, in F. Caraffa., Bibliotheca Sanctorum, vol. 4, Rome: Città nuova, coll. 1172-1177.

Noehles-Doerk G. (1973), Antoniazzo Romano. Studien zur Quattrocento Malerei in Rom (Diss. Münster).

Offner R., Steinweg K. (1965), Corpus of Florentine Painting, Section IV, vol. III: Jacopo di Cione, New York: Institute of Fine Arts, New York University.

Paolucci A. (1992), Antoniazzo Romano. Catalogo completo, Florence: Cantini.

Ragusa I., Green R.B., eds. (1961), Meditations on the life of Christ: An illustrated manuscript of the fourteenth century. Princeton NJ: Princeton University Press.

Rivola V., ed. (2007), Le collezioni d’arte della Pinacoteca civica di Camerino, Milan: Federico Motta.

Robb D.M. (1936), The iconography of the Annunciation in the fourteenth and fifteenth centuries, «Art bulletin», 18, n. 4, pp. 480-526.

Rutherglen S. (2016), Painting at the threshold. Pictures for doors in renaissance Venice, «Art bulletin», 98, n. 4, pp. 438-465.

Zeri F., Gardner E.E. (1986), Italian paintings. A catalogue of the collection of the Metropolitan museum of art, vol. 4: North Italian school, Vicenza: Neri Pozza Editore.

Author Biography

Bram de Klerck, Radboud University, Nijmegen

Associate Professor in Art History, Department of History, Art History and Classics

How to Cite

de Klerck, B. (2024). Gabriel at a grated window. Carlo Crivelli’s London Annunciation of 1486 / Gabriele davanti a una finestra con grata. L’Annunzione del 1486 di Carlo Crivelli. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, 655–672. https://doi.org/10.13138/2039-2362/3494 (Original work published January 6, 2024)