Riflessioni e prospettive: un’analisi dei visitor studies in Italia attraverso una revisione della letteratura / Reflections and perspectives: an analysis of visitor studies in Italy through a literature review

Published

2024-06-27

Issue

Section

Essays

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/3417

Authors

Abstract

Negli ultimi vent’anni la relazione tra musei e pubblico è cambiata notevolmente in risposta alle crescenti richieste di inclusione e partecipazione culturale. Questo mutamento ha influenzato i visitor studies a livello internazionale, mentre gli studi italiani stanno incontrando maggiori difficoltà, essendo il loro avvio recente e la loro diffusione di nicchia e disarticolata. Per contribuire a colmare tale lacuna, questa ricerca propone una review degli studi editi sui visitatori dei musei italiani con lo scopo di comprendere l’attuale conoscenza del pubblico museale, di valutare lo stato dell’arte del settore e orientarne lo sviluppo futuro. I risultati indicano una progressiva apertura alle sfide sociali, nonostante numerose limitazioni del campo. In conclusione, l’articolo individua nel potenziamento delle risorse economiche, nella formazione del personale e dei futuri professionisti possibili soluzioni per superare tali limiti e per rendere più sistematici i visitor studies.

In the last twenty years, the relationship between museums and audience has significantly changed due to growing demands for inclusion and cultural participation. This shift has impacted international visitor studies, while Italian studies have faced more challenges, given their recent inception and fragmented and niche dissemination. To fill this gap, this research proposes a review of published studies on Italian museum visitors with the aim of understanding the current knowledge of museum audiences, assessing the state of the art in the sector, and guiding future development. Results indicate a progressive openness to social challenges despite numerous limitations in the field. In conclusion, the article identifies increased economic resources and the training of staff and future professionals as potential solutions to overcome these limitations and make visitor studies more systematic.

 

References

Aguiari R., Amici B. (1996), Un’indagine sui visitatori dei musei di Roma, «Economia della cultura», VI, n. 2, pp. 162-68.

Alfano M.R., Baraldi A.L., Cantabene C. (2023), Eppur si muove: an evaluation of museum policy reform in Italy, «Journal of Cultural Economics», 47, n. 1, pp. 97-131.

Alunno V. (2017), Le tecnologie multimediali per la fruizione museale e l’esperienza dei visitatori. Prima indagine sui Musei Civici di Palazzo Buonaccorsi a Macerata, «Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage», n. 15, pp. 265-295.

Andreotti L., Chiozzi G. (1999), Il comportamento dei visitatori del Museo Civico di Storia Naturale di Milano. Etogramma dei visitatori, «Museologia Scientifica», n. 16, pp. 1-14.

Ash D., Lombana J. (2019) The REFLECTS model of action. Reflective practices for collaborating with non-dominant populations, in The reflective museum practitioner. expanding practice in science museums, edited by L. Martin, L. Uyen Tran, D. Ash, New York: Routledge, pp. 106-122.

Barrella N., Solima L. (2011), Musei da svelare. Offerta e domanda museale in Campania, Napoli: Luciano Editore.

Benanchietti B. (2022), Il Museo Ascolta: Indagine Musei Reali. Accessibilità e Inclusione Nei Musei Archeologici, tesi di laurea magistrale, Torino: Politecnico di Torino, https://webthesis.biblio.polito.it/21859/1/tesi.pdf, 09.11.2023.

Bicknell S., Farmelo G. (1993), Museum Visitor Studies in the 90s, Londra: Science Museum.

Bitgood S. (1988), Problems in visitor orientation and circulation, in Visitor Studies 1988: Theory, Research and Practice, edited by S. Bitgood, J. Roper, A. Benefield, Jacksonville, AL: Center for Social Design, pp. 155-170.

Bitgood S. (2002), Environmental psychology in museums, zoos, and other exhibition centers, in Handbook of Environmental Psychology, a cura di R. Bechtel, A. Churchman, New York: John Wiley & Sons, pp. 461-480.

Bitgood S. (2006), An analysis of visitor circulation: movement patterns and the general value principle, «Curator: The Museum Journal», 49, n. 4: pp. 463-475.

Bitgood S. (2011), An attention-value model of visitors in exhibition centers, in Social Design in Museums: The Psychology of Visitor Studies, edited by S. Bitgood, Edinburgh: MuseumsEtc, pp. 230-251.

Bitgood S., Dukes S. (2006), Not another step! Economy of movement and pedestrian choice point behavior, shopping malls, «Environment and Behavior», 38, n. 3, pp. 394-405.

Bitgood S., Patterson D. (1987), Principles of exhibit design, «Visitor Behavior», 2, n. 1, pp. 2-4.

Bitgood S., Patterson D., Benefield A. (1988), Exhibit design and visitor behavior. Empirical relationships, «Environment and Behavior», 20, n. 4, pp. 474-491.

Bitgood S., Shettel H. (1996), An overview of visitor studies, «The Journal of Museum Education», 21, n. 3, pp. 6-10.

Bollo A. (2003), Indagine Sul Pubblico Dei Musei Lombardi, a cura di Fondazione Fitzcarraldo, Milano: Regione Lombardia.

Bollo A. (2016), Il monitoraggio e la valutazione dei pubblici dei musei: gli osservatori dei musei nell’esperienza internazionale, Roma: Tipografia Fast Edit.

Bollo A., Dal Pozzolo L. (2005), Analysis of Visitor Behaviour inside the Museum: An Empirical Study, Proceedings of the 8th International Conference on Arts and Cultural Management (Montreal, 3-6 July 2005).

Bollo A., Dal Pozzolo L. (2006), L’analisi del comportamento del visitatore all’interno del museo: uno studio empirico, Fizz. Oltre il marketing culturale, https://www.fizz.it/articoli/2006/94-lanalisi-del-comportamento-del-visitatore-allinterno-del-museo-uno-studio-empirico, 26.03.2024.

Bonacchi C. (2012), Communicating archaeology: from trends to policy. Public perceptions and experience in the changing media environment, doctoral thesis, UCL (University College London).

Bourdieu P., Darbel D. (1991), The Love of Art: European Art Museums and Their Public, Cambridge: Polity Press.

Brida J.G., Dalle Nogare C., Scuderi R. (2017), Learning at the museum: Factors influencing visit length, «Tourism Economics», 23, n. 2, pp. 281-294.

Brida, J.G., Meleddu M., Pulina M. (2016), Understanding museum visitors’ experience: a comparative study, «Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development», 6, n. 1, pp. 47-71.

Brulon Soares B. (2015), L’invention et la réinvention de la Nouvelle Muséologie, «ICOFOM Study Series», no. 43a, pp. 57-72.

Bucchi M., Neresini F., Zambonin A. (2002), Andare al museo. Motivazioni, comportamenti ed impatto cognitivo, Fizz. Oltre il marketing culturale, https://www.fizz.it/articoli/2003/151-andare-al-museo-motivazioni-comportamenti-ed-impatto-cognitivo, 26.03.2024.

Calaciura M. (2016), Il comportamento del consumatore in ambito museale. Il caso della Fondazione Musei Civici Di Venezia, tesi di laura magistrale, Venezia: Università Ca’ Foscari, http://dspace.unive.it/bitstream/handle/10579/8518/828857-1190861.pdf?sequence=2, 09.11.2023.

Castellotti S., D’Agostino O., Mencarini A., Fabozzi M., Varano R., Mastandrea S., Baldriga I., Del Viva M. M. (2023), Psychophysiological and behavioral responses to descriptive labels in modern art museums, «PLOS ONE», 18, n. 5, e0284149.

Cerquetti M. (2014), Marketing museale e creazione di valore: strategie per l'innovazione dei musei italiani, Milano: FrancoAngeli.

Chin C. (2006), Community-Based Exhibition Model, Seattle WA: Wing Luke Asian Museum.

Comoglio M. (2010), La letteratura italiana sui museum visitor studies: una rassegna critica, Fizz. Oltre il marketing culturale, https://www.fizz.it/articoli/2010/267-la-letteratura-italiana-sui-museum-visitor-studies-una-rassegna-critica, 09.11.2023.

Consiglio d’Europa (1997), In from the Margins. A Contribution to the Debate on Culture and Development in Europe, https://book.coe.int/en/cultural-development/327-in-from-the-margins-a-contribution-to-the-debate-on-culture-and-development-in-europe.html, 09.11.2023.

Consiglio d’Europa (2005), Convenzione quadro del Consiglio d’Europa sul valore dell’eredità culturale per la società, CETS no. 199, Faro, 27.X.2005, https://www.coe.int/en/web/culture-and-heritage/faro-convention, 09.11.2023.

Consiglio d’Europa (2014), Conclusioni del Consiglio sulla governance partecipativa del patrimonio culturale, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/IT/LSU/?uri=CELEX:52014XG1223(01), 09.11.2023.

Conti E., Pencarelli T., Vesci M. (2017), Museum visitors’ profiling in the experiential perspective, value co-creation and implications for museums and destinations: an exploratory study from Italy, in Proceedings of the Heritage, Tourism and Hospitality International Conference HTHIC (Pori, Finlandia, 27-29 September 2017), edited by A. Lemmetyinen, L. Cantoni, K. Siivonen, Pori, Finlandia: Turku School of Economics, pp. 21-34.

Conti E., Vesci M., Castellani P., Rossato C. (2020), The role of the museumscape on positive word-of-mouth: examining Italian museums, «The TQM Journal», 33, n. 1.

Corcionne L. (2013), La parola al visitatore del museo: un’analisi dei libri dei commenti, tesi di dottorato, Università degli studi Roma Tre.

Coscia C., Fontana R., Semeraro P. (2018), Graphical models for complex networks: an application to Italian museums, «Journal of Applied Statistics», 45, n. 11, pp. 2020-2038.

Del Chiappa G., Andreu L., Gallarza M. (2014), Emotions and visitors’ satisfaction at a museum, «International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research», 8, n. 4, pp. 420-431.

De Rojas M.C., Camarero C.M. (2006), Experience and satisfaction of visitors to museums and cultural exhibitions, «International review on public and non profit marketing», 3, n. 1, pp. 49-65.

Falchetti E. (2010), Perché visito i musei scientifici. risultati preliminari di un’inchiesta sui pubblici del Museo Civico di Zoologia di Roma, in Atti del XVIII Congresso ANMS Musei Scientifici Italiani verso la sostenibilità. Stato dell’arte e prospettive (Roma, 3-5 dicembre 2008), a cura di E. Falchetti, G. Forti, Roma: ANMS, pp. 242-247.

Falk J., Dierking L. (1992), The Museum Experience, Washington, DC: Whalesback Books.

Forgas-Coll, S., Palau-Saumell R., Matute J., Tárrega S. (2017), How do service quality, experiences and enduring involvement influence tourists’ behavior? An empirical study in the Picasso and Miró museums in Barcelona, «International Journal of Tourism Research», 19, n. 2, pp. 246-256.

Frascella S. (2019), Il Museo Archeologico di Taranto e il suo pubblico, «Nuova Museologia», n. 40, pp. 8-14.

Frascella S. (2020), Visitor behavior and circulation in the National Archaeological Museum of Taranto (Italy), «The International Journal of the Inclusive Museum», 13, n. 2, pp. 21-41.

Ganucci Cancellieria U., Manca S., Laurano F., Molinario E., Talamo A., Recupero A., Bonaiuto M. (2018), Visitors’ satisfaction and perceived affective qualities towards museums: the impact of recreational areas, «Rassegna di Psicologia», XXXV, n. 1, pp. 5-18.

Han H., Lee S., Hyun S.S. (2019), Role of internal and external museum environment in increasing visitors’ cognitive/affective/healthy experiences and loyalty, «International Journal of Environmental Research and Public Health», 16, n. 22, 4537.

Harris N. (1990), Polling for opinion, «Museum News», 69, n. 5, pp. 46-53.

Hooper-Greenhill E. (2006), Studying Visitors, in A companion to museum studies, edited by S. Macdonald, Oxford: Blackwell Publishing Ltd, pp. 362-376.

Huo Y., Miller D. (2007), Satisfaction measurement of small tourism sector (museum): Samoa, Asia, «Pacific Journal of Tourism Research», 12, n. 2, pp. 103-117.

ICOM (2022), Final Report, in ICOM, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/, 09.11.2023.

ISTAT (2022), Indagine sui musei e le istituzioni similari - Anno 2021, in ISTAT, https://www.istat.it/it/archivio/167566, 09.11.2023.

Jeong J.-H., Lee K.-H. (2006), The physical environment in museums and its effects on visitors’ satisfaction, «Building and Environment», 41, n. 7, pp. 963-969.

Kim Lian Chan J. (2009), The consumption of museum service experiences: benefits and value of museum experiences, «Journal of Hospitality Marketing & Management», 18, n. 2-3, pp. 173-196.

Kirchberg V. (2000), Mystery visitors in museums: an underused and underestimated tool for testing visitor services, «International Journal of Arts Management», 3, n. 1, pp. 32-38.

La Regina A. (2009), L’archeologia e il suo pubblico, a cura di A. La Regina, Firenze: Giunti.

Lawrence G. (1993), Remembering rats, considering culture: perspectives on museum evaluation, in Museum visitor studies in the 90s, edited by S. Bicknell, S. Farmelo, London: Science Museum, pp. 117-124.

Ligozzi M.M., Mastandrea S. (2008), Esperienza e conoscenza del museo: indagine sui visitatori della Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea, Milano: Electa.

Loomis R. (1987), Museum visitor evaluation: new tools for management, Nashville, Tennesse: American Association for State and Local History.

Mangiapane G., Spanu L., Cilli C., Malerba G., Giacobini G. (2011), I visitatori del Museo di Antropologia criminale “Cesare Lombroso” dell’Università di Torino. Un primo bilancio dopo un anno di apertura al pubblico, «Museologia scientifica», 5, n. 1-2, pp. 146-155.

Maresca Campagna A., Di Marco S., Bucci E. (2008), Musei, pubblico, territorio: verifica degli standard nei musei statali, Roma: Gangemi.

Mastandrea S., Bartoli G., Bove G. (2009), Preferences for ancient and modern art museums: Visitor experiences and personality characteristics, «Psychology of aesthetics, creativity, and the arts», 3, n. 3, pp. 164-173.

Mavragani E., Lymperopoulos C. (2013), Factors affecting museum visitors’ satisfaction: the case of Greek museums, «Tourismos. An international Multidisciplinary Journal of Tourism», 8, n. 2, pp. 271-287.

Miglietta A. M., Belmonte G., Boero F. (2008), A summative evaluation of science learning: a case study of the Marine Biology Museum “Pietro Parenzan” (South East Italy), «Visitor Studies», 11, n. 2, pp. 213-219.

Misiti M., Basili I. (2009), Il pubblico dei musei archeologici italiani, in L’archeologia e il suo pubblico, a cura di A. La Regina, Milano: Giunti Editore, pp. 3-40.

ONU (2015), Trasformare il nostro mondo: l’Agenda 2030 per lo sviluppo sostenibile, https://unric.org/it/agenda-2030/, 09.11.2023.

Pala E. (2013), Il museo ‘dialoga’ con il suo pubblico. L’indagine sui visitatori del Museo Archeologico Nazionale di Cagliari come punto di partenza per un rinnovamento del sistema di comunicazione interna, «Quaderni della Soprintendenza archeologia belle arti e paesaggio per la città metropolitana di Cagliari e le province di Oristano e sud Sardegna», n. 24, pp. 351-78.

Parca S. (2012), Il sistema informativo sul pubblico dei luoghi della cultura statali contesto, obiettivi, strumento d’indagine, in Primo colloquio sulla valorizzazione: esperienza, partecipazione, gestione (Roma, 12 ottobre 2011), a cura di E. Sciacchitano, Roma: Ministero per i beni e le attività culturali, pp. 57-65.

Parlamento europeo (2015), Verso un approccio integrato al patrimonio culturale per l’Europa, https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2015-0293_IT.html, 09.11.2023.

Parlamento europeo (2017), Decisione UE relativa a un anno europeo del patrimonio culturale, http://data.europa.eu/eli/dec/2017/864/oj, 09.11.2023.

Pencarelli T., Conti E., Splendiani S. (2017), The experiential offering system of museums: evidence from Italy, «Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development», 7, n. 4, pp. 430-448.

Radder L., Han X. (2015), An examination of the museum experience based on Pine and Gilmore’s experience economy realms, «Journal of Applied Business Research (JABR)», 31, n. 2, pp. 455-470.

Robinson E., Sherman I., Curry L., Jayne H. (1928), The behavior of the museum visitor, Washington, D.C.: American Association of Museums.

Romanello G. (2015), Des études de publics pour quoi faire? L’utilisation des outils de connaissance des publics dans la gestion des musées et centres d’art contemporain en Espagne et en France, «ICOFOM Study Series», no. 43b, pp. 221-240.

Santagata W., Falletti V., Maggi M. (1999), Il pubblico invisibile. Indagine sui non-utenti dei musei, Torino: Regione Piemonte.

Screven C.G. (1976), Exhibit evaluation-A goal-referenced approach, «Curator: the museum journal», 19, n. 4, pp. 271-290.

Serrell B. (1997), Paying attention: the duration and allocation of visitors’ time in museum exhibitions, «Curator: The Museum Journal», 40, n. 2, pp. 108-125.

Sheng C.-W., Chen M.-C. (2012), A study of experience expectations of museum visitors, «Tourism Management», 33, n. 1, pp. 53-60.

Simon N. (2010), The participatory museum, Santa Cruz, California: Museum 2.0, https://participatorymuseum.org/read/, 12.11.2023.

Simone V. (2004), I primi visitatori del Museo Diffuso della Resistenza, della Deportazione, della Guerra, dei Diritti e della Libertà, «Quaderni dei Musei Civici della città di Torino», n. 10, Torino: Città di Torino, pp. 1-18.

Simpson K. (2008) Customer satisfaction and behavioural intentions in a rural community museum environment, «Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism», 1, n. 3, pp. 1-27.

Solima L. (2000a), Il pubblico dei musei: indagine sulla comunicazione nei musei statali italiani, Roma: Gangemi.

Solima L. (2000b), L’indagine sulla domanda del Sistema Museale di San Miniato, Megaride srl, dattiloscritto.

Solima L. (2002), Indagine osservante sui comportamenti di fruizione dei visitatori della sezione ‘Partenope e Neapolis’ del Museo Archeologico Nazionale di Napoli, Fizz. Oltre il marketing culturale, https://www.fizz.it/articoli/2002/181-indagine-osservante-sui-comportamenti-di-fruizione-dei-visitatori-della-sezione-pa, 09.11.2023.

Solima L. (2008), Visitatore, cliente, utilizzatore: nuovi profili di domanda museale e nuove traiettorie di ricerca, in I pubblici dei musei. conoscenza e politiche, a cura di A. Bollo, Milano: Franco Angeli, pp. 65-72.

Solima L. (2012), Il Museo in ascolto: nuove strategie di comunicazione per i musei statali, Soveria Mannelli: Rubbettino.

Solima L. (2015), I musei e la progettazione partecipata: l’esperienza dei musei nazionali di Lucca in un contesto multiculturale, «Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage», n. 15, pp. 963-985.

Solima L., Schiacchitano E. (2014), La progettazione partecipata nei musei: l’esperienza di “Capodimonte per te”, «Economia della cultura», XXIV, n. 1, pp. 99-109.

Trimarchi M. (2014), Urbs et civitas: una mappa della cultura, in I pubblici della cultura. Audience development, audience engagement, a cura di F. De Biase, Milano: FrancoAngeli, pp. 138-150,

UNESCO (1995), Our Creative Diversity, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000101651, 09.11.2023.

UNESCO (2003), Convenzione per salvaguardia del patrimonio culturale immateriale, Parigi, https://ich.unesco.org/en/convention, 09.11.2023.

Vesci M., Conti E., Rossato C., Castellani P. (2020), The mediating role of visitor satisfaction in the relationship between museum experience and word of mouth: evidence from Italy, «The TQM Journal», 33, n. 1, pp. 141-162.

Walias Rivera L. (2020), Seducing audiences. empathy marketing signs in the Centro Botín, in Socializing Art Museums, a cura di A.A. Tak, Á. Pazos-López, Berlino: De Gruyter, pp. 82-104.

Wittlin A. (1949), The Museum, Its History and Its Tasks in Education, London: Routledge and Keagan Paul.

Author Biography

Selene Frascella, Universitat de Barcelona

Dottoranda di ricerca

How to Cite

Frascella, S. (2024). Riflessioni e prospettive: un’analisi dei visitor studies in Italia attraverso una revisione della letteratura / Reflections and perspectives: an analysis of visitor studies in Italy through a literature review. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, (29), 405–440. https://doi.org/10.13138/2039-2362/3417