News for Francesco Ruschi between Dolfin and Zaguri. Conservation problems and proposals for a Venetian recovery
Downloads
Published
Versions
- 2024-12-30 (2)
- 2024-12-30 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Il Capitale culturale. Studies on the value of cultural heritage
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All the papers are published under the CC BY-SA 4.0 licence.
DOI:
https://doi.org/10.13138/2039-2362/3390Abstract
Discussing seventeenth-century literature in contexts as rich in book production as the Republic of Venice often appears very difficult. Sometimes, however, narratives apparently distant from pictorial production such as theatrical and musical scripts, represent important documents for research on collectors and on the recovery of works of art.
This contribution aims to give importance to some innovations that emerged during the monographic study, still in progress, on the Roman painter Francesco Ruschi (ca. 1600?-1661), documented in Venice since 1630. The canvas with Diana, rediscovered in precarious conditions at the deposits of the Museo Correr, and the Allegory of Painting, previously unpublished and found in Venetian inventories, offer an update on the artist still unknown to the general public.
Through stylistic and conservative analysis and some proposals for historical reconstruction, it is therefore possible to try to recover and protect an important piece of Venetian intellectual and figurative culture.
References
Borean L. (1999), Appunti per una storia del collezionismo a Venezia nel Seicento: la pinacoteca di Lorenzo Dolfin, «Studi Veneziani», XXXVIII, pp. 259-291.
Cocchiara F. (2018), Intrecci vicentini per Giulio Carpioni e Francesco Ruschi attraverso le incisioni di Giovanni Georgi e Giacomo Ruffoni, «Artibus et historiae», 39, n. 78, pp. 155-169.
Dal Cin V. (2020), Zaguri, Pietro Marco, in Dizionario Biografico degli Italiani, vol. 100, ad vocem, < https://www.treccani.it/enciclopedia/pietro-marco-zaguri_(Dizionario-Biografico)/>.
Dal Pozzolo E.M. (2011), Il fantasma di Giorgione: stregonerie pittoriche di Pietro della Vecchia nella Venezia falsofila del ’600, Treviso: Zel Edizioni.
Dal Pozzolo E.M. (2012), Pietro della Vecchia, Giovanni Nani e una rara iconografia bacchica, «Saggi e Memorie di storia dell’arte», 36, pp. 137–154.
Dizionario storico-portatile di tutte le venete patrizie famiglie: così di quelle, che rimaser'al serrar del Maggior Consiglio, come di tutte le altre, che a questo furono aggregate (1780), Venezia: presso Giuseppe Bettinelli.
Heller W. (1993), The Queen as King: Refashioning "Semiramide" for Seicento Venice, «Cambridge Opera Journal», 5, No. 2 (July), pp. 93-114.
Leeflang M., Luciani G., Luna M.F., a cura di (2008), Mon cher Casanova...: Lettres du comte Maximilien Lamberg et de Pietro Zaguri, patricien de Venise, à Giacomo Casanova, Parigi: Honoré Champion.
Leone M., Da Jean Le Clerc a Giovanni Georgi da Nürnberg: note sull’evoluzione stilistica degli incisori francesi e tedeschi in laguna all’inizio del XVII secolo, in Transfert franco-allemand dans le domaine artistique et culturel au début de l’époque moderne dans le contexte européen, Atti del convegno internazionale di studi (Parigi, Institut National d’Histoire de l’Art, Galerie Colbert, salle Vasari, 1-4 juin 2022), Parigi 2024, pp. 114-120.
Loredan G.F. (1653), Lettere del Sig. Gio: Francesco Loredano. Nobile Veneto. Divise in cinquantadue Capi, e raccolte da Henrico Giblet, cavalier, Venezia: Appresso li Guerigli.
Pignatti T., a cura di (1960), Il Museo Correr di Venezia. Dipinti del XVII e XVIII secolo, Venezia: Neri Pozza Editore.
Polati A. (2017), Ruschi, Francesco, in Dizionario Biografico degli Italiani, vol. 89, ad vocem, < https://www.treccani.it/enciclopedia/francesco-ruschi_(Dizionario-Biografico)/>.
Tarabotti A. (2005), Lettere familiari e di complimento, a cura di M. Ray, L.L. Westwater, Torino, Rosenberg & Sellier.
Sansovino F., Martinoni G. (1663), Venetia Città nobilissima et singolare, Venezia: Appresso Steffano Curti.
Savini Branca S. (1965), Il collezionismo veneziano nel Seicento, Padova: CEDAM.