From Research to Dissemination. An Experimental Project of Community Archaeology at the Archaeological Park of Ancient Ostia / Dalla ricerca alla divulgazione. Un Progetto sperimentale di archeologia di comunità al Parco Archeologico di Ostia Antica
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Il Capitale culturale. Studies on the value of cultural heritage
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All the papers are published under the CC BY-SA 4.0 licence.
DOI:
https://doi.org/10.13138/2039-2362/3008Abstract
Ostia’s coast and its hinterland, working in the districts surrounding the archaeological area of Ostia Antica, is a highly urbanized zone with large, socially differentiated but contiguous built-up areas (Ostia, Acilia, Axa Casal Palocco), where it is difficult to apply the concept of a “heritage community”. As part of the research conducted on the methodology and techniques of cultural entertainment, in the field of Public Archaeology, the project aims to experiment a direct involvement of the local community, residing in the surrounding of the archaeological site of ancient Ostia, starting from a pilot project with a Scout Group, in collaboration with the Archaeological Park of Ancient Ostia within the European Heritage Label. The dialogic approach to the public is considered more engaging compared to the traditional method based on the principle of educating the listener (assuming a lack of knowledge), so the aim is to actively involve the residents since the very first moments of the construction of knowledge, starting from their experience of the place, according to practiced widely tested in European and International contexts. This new path requires a willingness to identify and get to know the public, accepted as a mediator, thus devising long-term activities, inside and outside the archaeological area.
Il litorale ostiense e l‘immediato entroterra, attingendo ai quartieri che gravitano attorno all’area archeologica di Ostia antica, è un’area fortemente urbanizzata con vasti agglomerati socialmente differenziati ma contigui (Ostia, Acilia, Axa Casal Palocco ecc.), nella quale non è facile ragionare in termini di “comunità di patrimonio” in senso stretto. Nell’ambito della ricerca sulla metodologia e le tecniche di animazione culturale condotte nell'ambito dell’Archeologia Pubblica, si intende sperimentare il coinvolgimento diretto del variegato pubblico dei residenti dell’area circostante il sito archeologico di Ostia antica, a partire da un progetto pilota che coinvolge un gruppo Scout della zona, in collaborazione con il Parco Archeologico di Ostia antica nell’ambito dell’European Heritage Label. Al metodo didattico più tradizionale, basato sul principio di educare chi ascolta (supponendo un deficit di conoscenza), si preferisce l’approccio dialogico, coinvolgendo la comunità fin dai primi momenti della costruzione dell’attività divulgativa, secondo prassi ampiamente sperimentate in contesti europei e internazionali. Tale nuovo percorso presuppone la disponibilità ad individuare e conoscere il pubblico, ad accettarlo come mediatore, e richiede, pertanto, la costruzione di attività di breve e lunga durata, sia all’interno che all’esterno dell’area archeologica.
References
Benetti F., Moeller K., Ripanti F. (2022), Working with communities: Public participa-tion from the archaeologists’ perspective, in «Journal of Community Archaeology & Heritage», 9(4), pp. 287-303: https://doi.org/10.1080/20518196.2021.1953320 (accessed March 23, 2024).
Brogiolo G.P., Chavarría Arnau A. (2019), Archaeology for Local Communities in Northern Italy: Experiences of Participatory Research in an Adverse Legal Frame-work, in «Post-Classical Archaeologies», 9, pp. 101-122.
Chavarría Arnau A. (2019), La ricerca partecipata nell’archeologia del futuro, in P. Dragoni, M. Cerquetti, L’archeologia pubblica prima e dopo l’archeologia pubbli-ca, «Il Capitale culturale», suppl. 9, pp. 369-387.
Dal Maso C. (2018), Racconti da museo. Storytelling d’autore per il museo 4.0, Bari: Edipuglia.
De Palma G. (2020), Professione archeologo, in Il mestiere dell’archeologo, a cura di N. Balistreri, G. De Palma, V. Di Cola, G. Facchin, M. Modolo, A. Ramundo, Bari: Edipuglia, pp. 33-36.
De Tommaso G., Ghizzani Marcìa F., Megale C. (2010), La villa romana di Poggio del Molino e il progetto Archeodig: un nuovo approccio all’archeologia sul campo, in G. Baratti, F. Fabiani (a cura di), Materiali per Populonia 9, Pisa: ETS, pp. 163-180.
Di Blasio M., Di Blasio R. (1983), Constructing a Cultural Context through Museum Storytelling, in «Museum Education Roundtable», 8, n. 3, pp. 7-9:
http://www.jstor.org/stable/40478567 (accessed March 25, 2024).
Di Cola V. (2022), Archeologia, Pubblico e Comunità: dal “Derbyshire Scout Ar-chaeology Badge” ad un progetto di archeologia pubblica “under 18” a Roma, in «Post-Classical Archaeologies», 12, pp. 363-383.
Ingoglia C. (2021), Accesso alla qualifica, ruolo, competenze della guida turistica per lo sviluppo del turismo: il punto di vista dell’archeologo a partire da un’esperienza siciliana, in Turismo, Paesaggio e Beni Culturali. Prospettive di tutela, valorizza-zione e sviluppo sostenibile, II, a cura di G. Tagarelli, F. Torchia, Bari: Edipuglia, pp. 243-253.
Lo Blundo M. (2021), Porta di Roma e dell’Europa, in «Archeo», XXXV, 434, aprile 2021, pp. 20-21.
Megale C., Monti S. (2021), Manuale di Management per l’archeologia, Milano: McGraw-Hill Education.
Moussouri T. (2014), From “Telling” to “Consulting”: a perspective on Museum and Modes of Public Engagement, in Thomas, Lea 2014, pp. 11-22.
Pallecchi S. (2017), Raccontare l’archeologia. Strategie e tecniche per la comunica-zione dei risultati delle ricerche archeologiche, Firenze: All’Insegna del Giglio.
Razeto C. (2015), Casal Palocco. Storia di un quartiere, Roma: S&M.
Ripanti F., Mariotti S. (2018), “The God of Time is Heritage of Mine”. An Emotional Approach to Public Outreach in Vignale (Italy), in «Advances in Archaeological Practice» 6(3), 2018, pp. 199-211: https://doi.org/10.1017/aap.2018.18 (accessed March 23, 2024).
Salmon C. (2008), Storytelling. La fabbrica delle storie, Roma: Fazi.
Thomas S. (2014), Making Archaeological Heritage Accessible in Great Britain: Enter Community Archaeology, in Thomas, Lea 2014, pp. 23-33.
Thomas S., Lea J. (2014), Public Participation in Archaeology, Woodbridge: Boydell & Brewer.
Volpe G. (2020), Archeologia Pubblica, Roma: Carocci 2020.