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DOI:
https://doi.org/10.13138/2039-2362/1849Abstract
The art history term of “Schiavoni” - used for artists born in Croatia, or Dalmatia, and active abroad, mostly in Italy - is completely absent from the Croatian literary history. No such history will, however, dare to omit the category of “Croatian authors outside their homeland”. The paper interprets the theoretical framework that is causing such discrepancy between the disciplines and proposes to consider both artists and writers as intellectuals. In that context, inspired by Antonio Gramsci’s theory of the role of intellectuals in the process of social change, the dynamic relationship between the intellectuals and the Schiavoni community can be fruitfully explored; for example, four intellectuals from the island of Korčula, active in the Schiavoni confraternity of St Jerome in Rome in 1550-1565, can be identified as a small social network strengthened by multiple alliances.
Il termine storico-artistico “Schiavoni” - usato per artisti nati in Croazia, o in Dalmazia, e attivi all’estero, soprattutto in Italia - è completamente assente dalla storia letteraria croata. Nessuna storia, tuttavia, oserà omettere la categoria di “autori croati al di fuori della loro patria”. Il saggio interpreta il quadro teorico che causa tale discrepanza tra le discipline e propone di considerare sia gli artisti che gli scrittori come intellettuali. In tale contesto, ispirato dalla teoria di Antonio Gramsci sul ruolo degli intellettuali nel processo di cambiamento sociale, la relazione dinamica tra gli intellettuali e la comunità di Schiavoni può essere proficuamente esplorata; ad esempio, quattro intellettuali dell’isola di Korčula, attivi nella confraternita Schiavoni di San Girolamo a Roma nel 1550-1565, possono essere identificati come un piccolo social network rafforzato da molteplici alleanze.
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