La comunicazione dei wine bloggers: autoctono vs globale / The communication of wine bloggers: native vs global

Published

2016-06-29

Issue

Section

Essays

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/1364

Authors

  • Federica Cavallo Università del Salento
  • Lea Iaia Università del Salento
  • Monica Fait Università del Salento
  • Paola Scorrano Università del Salento

Abstract

Il paper si prefi gge l’obiettivo di indagare e confrontare la web communication di due differenti categorie di vino (un vino autoctono – rappresentativo del patrimonio culturale del territorio di origine – e uno globale), valutando il gap nella comunicazione dei wine bloggers. Gli step di lavoro previsti dalla metodologia sono: 1) individuazione dei primi 100 wine blogs internazionali; 2) text mining sugli articoli presenti nella homepage di ogni wine blog, al fine di determinare il vino internazionale più menzionato; 3) selezione degli articoli inerenti alle due tipologie di produzione vinicola in esame, al fi ne di approfondirli tramite text mining; 4) valutazione del gap nella web communication dei wine bloggers, attraverso un modello all’uopo ideato e testato in precedenti lavori. L’analisi condotta risponde all’obiettivo della ricerca di informazioni utili per individuare somiglianze/differenze, ovvero peculiarità nella web communication dei due differenti vini.

The paper aims to investigate and compare the web communication of two different categories of wine (a native wine – which strongly represents the cultural heritage of the area of origin – and one overall), assessing the existing gap in wine bloggers’ communication.

The work steps provided by methodology are: 1) identifi cation of the top 100 international wine blogs; 2) text mining on the blog articles in the homepage of each wine blog, in order to identify the most widely-mentioned “global” wine; 3) selection of the articles related to the two types of wines in exam, in order to deepen investigate them through the text mining analysis; 4) evaluation of the gap in the web communication of wine bloggers, through a model designed and tested in earlier work for such purpose. The analysis enables the search for information, which aims to identify similarities/differences or peculiarities in the web communication of the two different wines.

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Author Biographies

Federica Cavallo, Università del Salento

Dipartimento di Scienze dell'Economia

Lea Iaia, Università del Salento

Dipartimento di Scienze dell'Economia

Monica Fait, Università del Salento

Dipartimento di Scienze dell'Economia

Paola Scorrano, Università del Salento

Dipartimento di Scienze dell'Economia

How to Cite

Cavallo, F., Iaia, L., Fait, M., & Scorrano, P. (2016). La comunicazione dei wine bloggers: autoctono vs globale / The communication of wine bloggers: native vs global. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, (13), 321–339. https://doi.org/10.13138/2039-2362/1364