Ovid’s Legacy on Trial. Aristocratic Gender Roles in the Painted Vaults of Two Noble 18th-century Palaces in Macerata
Downloads
Pubblicato
2024-01-31
Fascicolo
Sezione
Section 3. European Ovid: Metamorphoses between Centre and Periphery
Licenza
La licenza adottata è la Creative Commons - Attribuzione/Condividi allo stesso modo. Ovvero, gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata.
DOI:
https://doi.org/10.13138/2039-2362/3498Abstract
The aim of this essay is to analyse two cycles of paintings, decorating two noble palaces in the city of Macerata (in the Marche Region in Italy), from the perspective of “decolonizing classics”. The vaults of Palazzo De Vico and Palazzo Costa have been painted in the 18th century on the occasion of two weddings and they are decorated with subjects derived from Ovid’s Metamorphoses and other literary tales, displaying aristocratic gender roles. In the complex decorative system of Palazzo De Vico, stories from Roman wars were used in the rooms frequented by men and mythical love tales for rooms intended for women. In particular, one of the rooms, which was most likely a bedroom, is decorated with four images of mythical abductions or rapes, depicting a model of passivity and submission for the woman. In Palazzo Costa the two main rooms are decorated with the myth of Ariadne (abandoned by Theseus and then married by Baccus) and with the myth of Phaeton (punished for his haughtiness), mirroring the virtues required from the bride and the groom. The woman is provided with a model for the perfect wife, while the man is urged to be temperate, avoiding pride.Come citare
Capriotti, G. (2024). Ovid’s Legacy on Trial. Aristocratic Gender Roles in the Painted Vaults of Two Noble 18th-century Palaces in Macerata. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, pp. 479–509. https://doi.org/10.13138/2039-2362/3498