Questa è una versione superata pubblicata il 2024-01-06. Visita la versione più recente.

Sant’Emidio di Ascoli’s Book and Manuscripts with Velvet Covers at the Sublime Porte

Downloads

Pubblicato

2024-01-06

Versioni

Fascicolo

Sezione

Sezione 5. Aspetti iconografici e tipologici

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/3430

Autori

  • Ayse Aldemir Sabancı University Sakıp Sabancı Museum

Abstract

This paper explores the shared utilization of luxurious fabrics in the Ottoman Em-pire and the Venetian Republic during the late fifteenth century through an Italian velvet frequently depicted by Carlo Crivelli. After conquering Constantinople in 1453, Sultan Mehmed II designated the city as the new capital of the Ottoman Empire and established a personal library at the Topkapı Palace. This library housed a collection of rare manu-scripts, some of which were covered with red and green Italian velvet. The abundance of Italian fabrics in the Ottoman court serves as evidence of a robust network of commercial relations between the two powers. From the fifteenth century onwards, the Ottoman capital emerged as a significant hub for the import and export of fabrics. Simultaneously in Italy, the thriving trading center of Ancona witnessed economic prosperity and its residents benefited from the flourishing environment. The commercial activities preceding this great transformation in Ancona began in the last quarter of the fifteenth century, precisely when Carlo Crivelli was active in Marche In 1473, Carlo Crivelli completed the Polittico di Sant’Emidio for the Duomo di Ascoli, in which Sant’Emidio is depicted holding a man-uscript covered in bright red velvet fabric. This masterpiece is emblematic of Crivelli’s con-sistent incorporation of contemporary fabrics into his paintings. This paper delves into the significance of these fabric motifs as indicators of a shared cultural and artistic language, transcending political boundaries and fostering a rich dialogue between the Ottoman and Venetian worlds.

Questo articolo esplora il diffuso uso di tessuti di lusso nell’Impero Ottomano e nella Repubblica di Venezia durante la fine del XV secolo attraverso un velluto italiano frequen-temente raffigurato da Carlo Crivelli. Dopo aver conquistato Costantinopoli nel 1453, il sultano Maometto II designò la città come nuova capitale dell’Impero Ottomano e istituì una biblioteca personale presso il Palazzo Topkapı. Questa biblioteca ospitava una colle-zione di manoscritti rari, alcuni dei quali erano ricoperti di velluto italiano rosso e verde. L’abbondanza di tessuti italiani alla corte ottomana è la prova di una solida rete di relazio-ni commerciali tra le due potenze. A partire dal XV secolo, la capitale ottomana divenne un importante centro di importazione ed esportazione di tessuti. Contemporaneamente, in Italia, il fiorente centro commerciale di Ancona viveva una grande prosperità economica e i suoi residenti beneficiarono di un ambiente fiorente. Le attività commerciali che prece-dono questa grande trasformazione ad Ancona iniziano nell’ultimo quarto del XV secolo, proprio quando Carlo Crivelli è attivo nelle Marche. Nel 1473, Carlo Crivelli completa il Polittico di Sant’Emidio per il Duomo di Ascoli, in cui Sant’Emidio è raffigurato con in mano un manoscritto ricoperto di tessuto di velluto rosso vivo. Si tratta di un capolavoro emblematico del sistematico inserimento di tessuti contemporanei nei dipinti di Crivelli. Questo articolo analizza il significato di questi motivi in tessuto come indicatori di un lin-guaggio culturale e artistico condiviso, che trascende i confini politici e favorisce un ricco dialogo tra il mondo ottomano e quello veneziano.

Riferimenti bibliografici

Adorisio A.M. (1972), Carlo Crivelli, Girolamo da Cremona e Franco de’ Russi in incunaboli miniati della Biblioteca Casanatense, «Accademie e Biblioteche d’Italia», XL, n. 1, pp. 27-34.

Aldemir Kilercik A. (2009), I Vetri Veneziani nei Territori Ottomani, in Bellingeri, Ölçer 2009, p. 182.

Alpaslan Arça S. (2009), I Tessuti in Seta Italiani nel Palazzo Ottomano, in Bellingeri, Ölçer 2009, p. 210.

Angiolello G.M. (1909), Historia turchesca (1300–1514), a cura di I. Ursu, Bucures¸ti: Carol Göbl.

Auld S. (2007), Il Maestro Mahmud e i Metalli Ageminati nel XV Secolo, in Carboni 2007b, pp. 226-242.

Barovier Mentasti R., Carboni S. (2007), Enameled Glass between the Eastern Mediterranean and Venice, in Carboni 2007a, pp. 252-275.

el-Belhî E. Z. (2012), Mesâlihu’l-Ebdân ve’l-Enfüs, edited & translated by N. Okuyucu, Z. Tiryaki, Istanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Bas¸kanlıg˘ ı Yayınları.

Bellingeri G., Ölçer N., a cura di (2009), Venezia e Istanbul in Epoca Ottomana, catalogo della mostra (Istanbul, Museo Sakıp Sabancı, 18 novembre 2009 – 28 febbraio 2010), Milano: Mondadori Electa.

Blakemore R.G. (1966), Textile Design as Seen Through Venetian Paintings of the Italian Renaissance, 1425-1500, PhD dissertation, Florida State University.

Campbell C., Chong A., eds. (2005), Bellini and the East, exhibition catalogue (Boston, Isabella Stewart Gardner Museum, 14 December 2005 – 26 March 2006; London, The National Gallery, 12 April – 25 June 2006), New Haven- London: Yale University Press.

Carboni S., ed. (2007a), Venice and the Islamic World 828–1797, exhibition catalogue (Paris, Institut du Monde Arabe, 2 October 2006 – 18 February 2007; New York, Metropolitan Museum of Art, 27 March – 8 July 2007), New Haven: Yale University Press.

Carboni S., a cura di (2007b), Venezia e l’Islam 828–1797, catalogo della mostra (Venezia, Palazzo Ducale, 28 luglio – 25 novembre 2007), Venezia: Marsilio.

Coutts H., Evans M., Monnas L. (2008), An Early Italian Textile Drawing in the Victoria and Albert Museum, «The Burlington Magazine», CL, n. 1263, pp. 389-392.

Deissmann A. (1933), Forschungen und Funde im Serai, mit einem Verzeichnis der nichtislamischen Handschriften im Topkapu Serai zu Istanbul, Berlin-Leipzig: Walter de Gruyter & Co.

Delumeau J. (1970), Un Ponte fra Oriente e Occidente: Ancona nel Cinquecento, «Quaderni storici», 5, n. 13(1), pp. 26-47.

Denny W. B. (2007), Oriental Carpets and Textiles in Venice, in Carboni 2007a, pp. 174-191.

Distant Neighbour, Close Memories: 600 Years of Turkish-Polish Relations (2014), exhibition catalogue (Istanbul, Sakıp Sabancı Museum, 7 March – 15 June 2014), Istanbul: Sabancı University Sakıp Sabancı Museum.

Earle P. (1969), The Commercial Development of Ancona, 1479-1551, «The Economic History Review», 22, n. 1, pp. 28-44.

Erünsal I˙. (1992), The Catalogue of Bayezid II’s Palace Library, «I˙stanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kütüphanecilik Dergisi», n. 3, pp. 55-66.

Faroqhi S. (2009), Venezia, il Mediterraneo e l’Impero Ottomano. Un’introduzione, in Bellingeri, Ölçer 2009, pp. 30-37.

Geroni L. (1996), Carlo Crivelli e il Monogrammista E.S., «Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz», 40, n. 1/2, pp. 222-231.

Hocquet J.-C. (2007), Venezia e il Mondo Turco, in Carboni 2007b, pp. 29-50.

Howard D. (2000), Venice and the East: The Impact of the Islamic World on Venetian Architecture 1100-1500, New Haven-London: Yale University Press.

Howard D. (2007), Venice and the Mamluks, in Carboni 2007a, pp. 72-89.

Mayer Thurman C.C. (2001), European Textiles in the Robert Lehman Collection, New York, NY: Metropolitan Museum of Art; Princeton NJ: Princeton University Press.

Monnas L. (2008), Merchants, Princes and Painters: Silk Fabrics in Italian and Northern Paintings, 1300–1550, New Haven-London: Yale University Press.

Necipog˘ lu G. (2023), Visual Cosmopolitanism and Creative Translation: Artistic Conversation with Renaissance Italy in Mehmed II’s Constantinople, in Cross-Cultural Artistic Encounters in the Eastern Mediterranean, edited by Z. Tanındı, Istanbul: PIMo, pp. 19-133.

La Niece S. (2007), Il Maestro Mahmud e i Metalli Ageminati: Un Punto di Vista Scientifico, in Carboni 2007b, pp. 243-246.

Ölçer N. (2009), Le Relazioni Veneto-Ottomane e i Tappeti Turchi, in Bellingeri, Ölçer 2009, pp. 166-168.

Özdinç A. (2020), Fatih ve II. Bayezid Devri’nde I˙ran’dan Anadolu’ya Gelen Mes¸hur Hekimler ve Osmanlı Tıbbına Katkıları / Prominent Physicians who Came to Anatolia from Iran during the Reigns of Mehmed II and Bayezid II and Their Contributions to Ottoman Medicine, «Anatolian Clinic Journal of Medical Sciences», 25, n. 1, pp. 56-61.

Pickwoad N. (2022), Portraits with Books, in Los Retratos de Lorenzo Lotto, Proceedings of the International Symposium (Madrid, 24-25 September 2018), edited by E. M. Dal Pozzolo, Madrid: Museo Nacional del Prado, pp. 125-135.

Prete C., Penserini E., a cura di (2020), L’Italia delle Mostre 1861-1945, vol. II, tomo I, Urbino: Accademia Raffaello.

Raby J. (1983), Mehmed the Conqueror’s Greek Scriptorium, «Dumbarton Oaks Papers», 37, pp. 15-34.

Roxburgh D.J., ed. (2005), Turks: A Journey of a Thousand Years, 600-1600, exhibition catalogue (London, Royal Academy of Arts, 22 January – 12 April 2005), London: Royal Academy of Arts.

Sardjono S. (2007), Velluti Ottomani o Italiani? Uno studio Tecnico, in Carboni 2007b, pp. 207-216.

Serin M. (2023), The Calligrapher S¸eyh Hamdullah: His Forerunners, Contemporaries and Followers, in Cross-Cultural Artistic Encounters in the Eastern Mediterranean, edited by Z. Tanındı, Istanbul: PIMo, pp. 199-229.

Tanındı Z. (1985), Cilt Sanatında Kumas¸ / The Use of Cloth in Bookbinding, «Sanat Dünyamız», n. 32, pp. 27-34.

Tanındı Z. (1995), Kadife Ciltler / Velvet Bindings, Proceedings of the 9th International Congress of Turkish Art (Istanbul, 23-27 September 1991), vol. 3, Ankara: T. C. Kültür Bakanlıg˘ ı, pp. 309-320.

Tezcan H. (2006), Osmanlı Sarayının Çocukları: S¸ehzadeler ve Hanım Sultanların Yas¸amları, Giysileri, I˙stanbul: Aygaz.

Come citare

Aldemir, A. (2024). Sant’Emidio di Ascoli’s Book and Manuscripts with Velvet Covers at the Sublime Porte . Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, 623–649. https://doi.org/10.13138/2039-2362/3430