Sant’Emidio di Ascoli’s Book and Manuscripts with Velvet Covers at the Sublime Porte

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2024-01-06 — Aggiornato il 2024-08-26

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Sezione 5. Aspetti iconografici e tipologici

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/3430

Autori

  • Ayse Aldemir Sabancı University Sakıp Sabancı Museum

Abstract

This paper explores the shared utilization of luxurious fabrics in the Ottoman Em-pire and the Venetian Republic during the late fifteenth century through an Italian velvet frequently depicted by Carlo Crivelli. After conquering Constantinople in 1453, Sultan Mehmed II designated the city as the new capital of the Ottoman Empire and established a personal library at the Topkapı Palace. This library housed a collection of rare manu-scripts, some of which were covered with red and green Italian velvet. The abundance of Italian fabrics in the Ottoman court serves as evidence of a robust network of commercial relations between the two powers. From the fifteenth century onwards, the Ottoman capital emerged as a significant hub for the import and export of fabrics. Simultaneously in Italy, the thriving trading center of Ancona witnessed economic prosperity and its residents benefited from the flourishing environment. The commercial activities preceding this great transformation in Ancona began in the last quarter of the fifteenth century, precisely when Carlo Crivelli was active in Marche In 1473, Carlo Crivelli completed the Polittico di Sant’Emidio for the Duomo di Ascoli, in which Sant’Emidio is depicted holding a man-uscript covered in bright red velvet fabric. This masterpiece is emblematic of Crivelli’s con-sistent incorporation of contemporary fabrics into his paintings. This paper delves into the significance of these fabric motifs as indicators of a shared cultural and artistic language, transcending political boundaries and fostering a rich dialogue between the Ottoman and Venetian worlds.

Questo articolo esplora il diffuso uso di tessuti di lusso nell’Impero Ottomano e nella Repubblica di Venezia durante la fine del XV secolo attraverso un velluto italiano frequen-temente raffigurato da Carlo Crivelli. Dopo aver conquistato Costantinopoli nel 1453, il sultano Maometto II designò la città come nuova capitale dell’Impero Ottomano e istituì una biblioteca personale presso il Palazzo Topkapı. Questa biblioteca ospitava una colle-zione di manoscritti rari, alcuni dei quali erano ricoperti di velluto italiano rosso e verde. L’abbondanza di tessuti italiani alla corte ottomana è la prova di una solida rete di relazio-ni commerciali tra le due potenze. A partire dal XV secolo, la capitale ottomana divenne un importante centro di importazione ed esportazione di tessuti. Contemporaneamente, in Italia, il fiorente centro commerciale di Ancona viveva una grande prosperità economica e i suoi residenti beneficiarono di un ambiente fiorente. Le attività commerciali che prece-dono questa grande trasformazione ad Ancona iniziano nell’ultimo quarto del XV secolo, proprio quando Carlo Crivelli è attivo nelle Marche. Nel 1473, Carlo Crivelli completa il Polittico di Sant’Emidio per il Duomo di Ascoli, in cui Sant’Emidio è raffigurato con in mano un manoscritto ricoperto di tessuto di velluto rosso vivo. Si tratta di un capolavoro emblematico del sistematico inserimento di tessuti contemporanei nei dipinti di Crivelli. Questo articolo analizza il significato di questi motivi in tessuto come indicatori di un lin-guaggio culturale e artistico condiviso, che trascende i confini politici e favorisce un ricco dialogo tra il mondo ottomano e quello veneziano.

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Come citare

Aldemir, A. (2024). Sant’Emidio di Ascoli’s Book and Manuscripts with Velvet Covers at the Sublime Porte . Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, 623–649. https://doi.org/10.13138/2039-2362/3430 (Original work published 6 gennaio 2024)