Images of a ‘Modern Salotto’. A visual document on the spread of Art Nouveau culture in Naples
Downloads
Published
Versions
- 2024-12-30 (3)
- 2024-12-30 (2)
- 2024-12-30 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Il Capitale culturale. Studies on the value of cultural heritage
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All the papers are published under the CC BY-SA 4.0 licence.
DOI:
https://doi.org/10.13138/2039-2362/3514Abstract
This paper is part of the narrative about Liberty in Naples, favoring a reading of the phenomenon through the updating of the figurative language of the applied arts. Thanks to the article Salotto moderno nell‘appartamento del Signor Giovanni Cafiero in Napoli we can add an job to the curriculum of the architect Gaetano Costa (1865-?), figure few studied. The photo of this interior, the only one found so far, allows the comparison with the English models published by the magazine «The Studio» makes it possible to identify the influences of European design on artistic and industrial production and consequently on the orientations of the Neapolitan bourgeoisie’s taste. In addition, in the 1900, the year of the International Exhibition in Paris, we have a new point of view for reflection about assimilation capacity and rework of the forms of this transversal artistic phenomenon.
References
Riferimenti bibliografici / References
Alamaro E. (1990), Il ritorno del principe, catalogo della mostra (Napoli, Liceo Artistico Filippo Palizzi, 15 dicembre 1990 – 9 marzo 1991), Napoli: Greco editore.
Alamaro E. (1995), Il segreto smarrito. Arte e tecnica a fine Ottocento nel Museo Artistico Industriale di Napoli, «Faenza», A. LXXXI, n. 3-4, p. 143, 147.
Antelling M. (1898), L’arte nella esposizione italiana di Torino. I mobili, «L’arte italiana decorativa e industriale», A. VII, n. 9, pp. 69-73.
Bairati E., Riva D. (1985), Il liberty in Italia, Bari: Laterza.
Baillie Scott H.M. (1899), Some furniture for the new palace, Darmstadt, «The Studio», n. 14, pp. 91-98.
Baillie Scott H.M. (1899), Decoration and furniture for the new palace, Darmstadt, «The Studio», n. 16, pp. 107-113.
Baillie Scott H.M. (1906), Houses and gardens, Londra: Newnes.
Barrella N. (2021), Cucita addosso. La collezione Tesorone, un secolo di collezionismo borghese, Napoli: Luciano Editore.
Bellonzi F. (1978), Architettura, pittura, scultura dal Neoclassicismo al Liberty, Roma: Edizioni Quasar.
Bertoli B. (2020), Giovan Battista Comencini e il Floreale: gli interni di casa de Vito Piscicelli Taeggi, in Storie di architettura e di città contributi e ricerche tra Ottocento e Novecento per conoscenza e la tutela dei beni culturali, a cura di P. Rossi, Roma: Il Cigno GG Edizioni, pp. 81-90.
Bossaglia R. (1968), Il Liberty in Italia, Milano: Il Saggittore di Alberto Mondadori Editore.
Calori E. (1901), Fregio con Ireos di Valle, «L’Arte italiana decorativa e industriale», A. X, n. 7, p. 59.
Castagnaro A. (1998), Architettura del Novecento a Napoli, Napoli: Edizioni Scientifiche Italiane.
Costa G. (1903), Ars Nova, «Bollettino del Collegio degli Ingegneri e Architetti in Napoli», XXI, n. 22, pp. 317-319.
De Fusco R. (1959), Il Floreale a Napoli, Napoli: Edizioni Scientifiche Italiane.
Delizia I., Mangone F. (1992), Architettura e politica: Ginevra e la Società delle nazioni, 1925-1929, Roma: Officina.
Di Benedetto (2006), Artisti della decorazione, Napoli: Electa.
Greco F. C. et al (1993), La pittura napoletana dell’Ottocento, Napoli: Pironti.
Lo Gatto A. M. (1904), Grande guida commerciale storico-artistica scientifica amministrativa statistica industriale e d'indirizzi di Napoli e provincia compilati su dati ufficiali per cura di Augusto M. Lo Gatto:1904-1905, Napoli: Ruggiano e figlio.
Macchi G. (1901), Il «nuovo stile» nella decorazione muraria, «L’arte italiana decorativa e industriale», A. X, n. 1, pp. 3-6.
Macry P. (1988), Ottocento. Famiglia, élites e patrimoni a Napoli, Torino: Einaudi.
Mangone F. (2021), Giovan Battista Comencini (1849-1924), tra arti decorative e urbanistica, «Palladio. Rivista di Storia dell’Architettura e Restauro», A. XXXIV, n. 67, pp. 87-108.
Musso F. (1902), La nuova arte decorativa. Che cos’è – Che cosa vuole, «Corriere di Napoli», A. XXXI, n. 213, pp. 1-2.
Napolitano G. (2016), La ceramica a Napoli dallo Storicismo al Novecento, Napoli 2016: Edizioni Fioranna.
Rizzoli Eleuteri L. et al (1992), Gioielli del Novecento, Milano: Electa.
Salotto moderno nell‘appartamento del Signor Giovanni Cafiero in Napoli (1900), «L’Edilizia Moderna», A. IX, N. XI, pp. 87-88, tav. LIII.
Scalvini M.L., Mangone F. (1990), Arata a Napoli, tra Neoclassicismo e Liberty, Napoli: Electa.
Stranieri B. (2023), Ai Grandi Magazzini. Protagonisti, commercio della moda a Napoli tra Otto e Novecento, catalogo della mostra (Napoli, Fondazione Banco di Napoli, 6 ottobre 2023-14 gennaio 2024), Napoli: Editori Paparo.
Prima Esposizione internazionale d'arte decorativa moderna sotto l'alto patronato di S.M. il re d'Italia: relazione della giuria internazionale, (1902) Torino: s.n.
Tesorone G. (1902), L’odierno movimento delle arti decorative in Napoli, «L’Arte italiana decorativa e industriale», A. XI, n. 6, pp. 45-49.
Tesorone G. (1903), L’odierno movimento dell’arte decorativa in Napoli. Due orafi., «L’Arte italiana decorativa e industriale», A. XII, n. 8, pp. 61-64.
Tesorone G. (1903), Quinta esposizione internazionale d'arte della città di Venezia 1903: catalogo illustrato, catalogo dell’Esposizione (Venezia 1903), Venezia: Premiato Stabilimento di Carlo Ferrari, 1903.
Tesorone G. (1906) Un pavimento di mattonelle maiolicate e “marmette„ eseguito dalla “Figulina artistica meridionale” in Napoli, «L’arte italiana decorativa e industriale», A. XV, n. 7, pp. 57-58.
Tesorone G. (1902), Relazione sullo studio delle piante naturali e stile moderno, Roma: Tipografia nazionale di G. Bertero e C.