La gestione del patrimonio culturale come processo circolare aperto / Cultural heritage management as an open circular process

Published

2024-06-27

Issue

Section

Conservazione preventiva e programmata ed economia circolare

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/3410

Authors

  • Serena Di Gaetano Istituto Centrale per il Restauro (ICR), via di San Michele 25 - 00154 Roma
  • Kristian Schneider Consorzio Kavaklik Restauro co-titolare, Viale Parioli, 12 - 00197 Roma RM

Abstract

L’obiettivo di questo contributo, frutto delle esperienze maturate sul campo e delle riflessioni condotte su due beni culturali di grande rilevanza, è proporre un modello di gestione sistemica dell’eredità culturale che permetta la realizzazione di un’infrastruttura rispondente ai bisogni della società e in grado di creare sviluppo economico, coesione sociale e in generale promuovere una gestione più sostenibile del patrimonio culturale. Per attuare questo scopo si propone un processo circolare aperto in continuo mutamento e adattamento costruito intorno a tre momenti – conoscenza, scelta e relazione – per creare e ricreare, in un processo creativo che si autoalimenta, relazioni forti, stabili e durature con la società e rinsaldare il legame con l’eredità culturale per una migliore qualità della vita. In questo processo, la conservazione programmata diventa la prova tangibile della misura e dell’efficacia della relazione creata.

The aim of this paper, which is the result of experiences gained in the field and reflections on two highly relevant cultural heritage assets, is to propose a systemic management model for cultural heritage that allows the creation of an infrastructure responding to society's needs and able to create economic development, social cohesion and in general promote a more sustainable management of cultural heritage. To implement this aim, an open circular process in continuous change and adaptation is proposed, built around three moments – knowledge, choice, and relationship – in order to create and recreate, in a creative process that feeds on itself, strong, stable and lasting relationships with society and strengthen the link with cultural heritage for a better quality of life. In this process, planned conservation becomes tangible proof of the extent and effectiveness of the relationship created.

References

Angeletti G. (2006), La Domus del Leone. Teramo, in Teramo e la valle del Tordino, Teramo: Fondazione della Cassa di Risparmio della Provincia di Teramo.

Avrami E., Mason R., De la Torre M. (2000), Values and Heritage Conservation Research Report The Getty Conservation Institute, Los Angeles: The J. Paul Getty Trust, pp.1-96, < http://hdl.handle.net/10020/gci_pubs/values_heritage_research_report >, 27.10.2023.

Baldassarre I. (1998), Documenti di pittura ellenistica da Napoli, in L’Italie méridionale et les premières expériences de la peinture hellénistique, Actes de la table ronde de Rome organisée par l’École française de Rome (18 Février 1994), Année: Publications de l'École Française de Rome, pp. 95-159.

Canziani A., Moioli R. (2010), The Learning Based Cultural District and the Monza e Brianza case, Learning from Cultural Heritage, in Integrating Aims. Built Heritage in Social and Economic Development, edited by M. Mälkki, K. Schmidt-Thomé, Helsinki: Helsinki University of Technology, 157-159.

Cavaliere S. (2024), Un innovativo approccio dell’intervento pubblico nell’economia: l’Orange economy, «Dialoghi di Diritto dell’Economia», <https://www.dirittobancario.it/art/un-innovativo-approccio-dellintervento-pubblico-nelleconomia-lorange-economy/>, 02.04.2024.

Charter Alliance project (2022), Who is not a stakeholder in cultural heritage? Deliverable D4.1 – Mapping dynamics of internal and external CH stakeholders, <https://charter-alliance.eu/wp-content/uploads/2022/10/D4.1-Report-Who-is-not-a-stakeholder-in-cultural-heritage-_V2.pdf>, 27.10.2023.

Council of Europe (2005), Council of Europe Framework Convention on the Value of Cultural Heritage for Society, <https://rm.coe.int/1680083746>, 27.10.2023.

Council of Europe (2021), Culture and Cultural Heritage: newsroom, New Strategy 21 Methodology Guidelines, <https://www.coe.int/en/web/culture-and-heritage/-/new-strategy-21-methodology-guidelines>, 27.10.2023.

Corr S., Lagerqvist B., Marçal E., Newman C. (2023), CHARTER, D2.3 Mid-term results – Matrix and methodology assessment, <https://charter-alliance.eu/wp-content/uploads/2023/04/D2.3-Mid-term-results-Matrix_and_methodology-assessment_FINAL.pdf>, 02.04.2024.

Della Torre S. (2019), A Coevolutionary Approach to the Reuse of Built Cultural Heritage, in Il Patrimonio Culturale in Mutamento. Le Sfide dell’uso, a cura di G. Biscontin, G. Driussi, Marghera-Venezia: Scienza e Beni Culturali, pp. 25-34.

De Petra G. (1898), Di un antico ipogeo scoperto in Napoli, «Monumenti Antichi» n. 8, pp. 219-232, <https://doi.org/10.11588/diglit.9302.5>, 02.04.2024.

European Commission (2018), Impacts of circular economy policies on the labour market, Final report, Cambridge Econometrics, Trinomics, and ICF <https://circulareconomy.europa.eu/platform/sites/default/files/ec_2018_-_impacts_of_circular_economy_policies_on_the_labour_market.pdf>, , 27.10.2023.

European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture (2018), Participatory governance of cultural heritage, Report of the OMC (Open Method of Coordination) working group of Member States’ experts, Publications Office of the European Union, <https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/b8837a15-437c-11e8-a9f4-01aa75ed71a1>, 27.10.2023.

European Commission (2020), A new Circular Economy Action Plan for a cleaner and more competitive Europe, Brussels, <https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1583933814386&uri=COM:2020:98:FIN>, 27.10.2023.

Garofalo I., Bencini G., Arrenghi A. (2002), Transforming our World through Universal Design for Human Development, Proceedings of the Sixth International Conference on Universal Design, Amsterdam: IOS Press BV.

Gasparini G., (1986), Il tempo. un percorso sociologicamente orientato, in «Studi di Sociologia», XXIV, n. 1, pp. 54-78, <http://www.jstor.org/stable/23003986>, 27.10.2023.

Jiang L, Lucchi E., Del Curto D. (2023), Adaptive reuse and energy transition of built heritage and historic gardens: The sustainable conservation of Casa Jelinek in Trieste (Italy), «Sustainable Cities and Society», n. 97, <https://doi.org/10.1016/j.scs.2023.104767>, 27.10.2023.

Johansson N. (2021), Does the EU's Action Plan for a Circular Economy Challenge the Linear Economy?, «Environmental Science & Technology», 55, n. 22, pp. 15001-15003,

<https://doi.org/10.1021/acs.est.1c06194>, 29.10.2023.

Khanthajan M., Di Gaetano S. (2024), Il rilievo policromo della chiesa di Mater Domini di Matera. L’intervento conservativo quale momento condiviso di conoscenza, scelta e riappropriazione: progetto “CORSO”, Tesi di laurea in Conservazione e Restauro dei Beni Culturali SAF ICR di Matera, a.a. 2023/2024, relatore Serena Di Gaetano, in corso di realizzazione.

Ministero dell’Ambiente e della Sicurezza Energetica (2015), Piano Nazionale di Adattamento ai Cambiamenti Climatici, <https://www.mase.gov.it/pagina/piano-nazionale-di-adattamento-ai-cambiamenti-climatici>, 31.10.2021.

Mısırlısoy D., Günçe K. (2016), Adaptive reuse strategies for heritage buildings: A holistic approach, «Sustainable Cities and Society», 2n. 6, pp. 91-98 <https://doi.org/10.1016/j.scs.2016.05.017>, 29.10.2023.

Moioli R. (2023), La Conservazione preventiva e programmata: una strategia per il futuro, Firenze: Nardini.

Mazzucato M. (2018), Il valore di tutto. Chi lo produce e chi lo sottrae nell’economia globale, Bari-Roma: Laterza.

Ministero della Cultura (2023), Convenzione Ministero della Cultura e Ministero di Grazia e Giustizia, <https://cultura.gov.it/comunicato/21549>, 27.10.2023.

Neil Forbes, Silvana Colella (2019), Embedding engagement: participatory approaches to cultural heritage, «SCIentific RESearch and Information Technology, Ricerca Scientifica e Tecnologie dell'Informazione», 9, n. 1, pp. 69-78.

Pencarelli T., Fraboni C., Splendiani S. (2016), Il ruolo della Bandiera Arancione per la valorizzazione dei piccoli comuni dell’entroterra / The role of the “Bandiera Arancione” (Orange Flag) for the enhancement of inner small towns, «Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage», n.13, pp. 391-420, <http://dx.doi.org/10.13138/2039-2362/1361>, 29.10.2023.

Pintossi N., Kaya D.I., Van Wesemael P., Pereira Roders A. (2023), Challenges of cultural heritage adaptive reuse: A stakeholders-based comparative study in three European cities, «Habitat International», n. 136, <https://doi.org/10.1016/j.habitatint.2023.102807>,29.10.2023.

SIRA - Società Italiana per il Restauro dell’Architettura (2023), Documento di indirizzo per la qualità dei progetti di restauro dell’architettura, ad esito del III Convegno della Società Italiana per il Restauro dell’Architettura “Restauro dell’architettura. Per un progetto di qualità” (Napoli, 15/16 giugno 2023), <https://sira-restauroarchitettonico.it/wp-content/uploads/2023/08/SIRA_Documento-di-indirizzo_Versione-1_31072023.pdf>, 24.10.2023.

Savini F. (1893), Una “Domus privata romana” recentemente scoperta nell’antico suolo d’Interamnia Praetuttiana, ora Teramo, e le sue relazioni con le due distruzioni di questa nei secoli VI e XII, Teramo: Giovanni Fabbri Editore.

Treccani G. P. (1998), Barriere architettoniche e tutela del costruito, «TeMa», I, Dossier: Le barriere architettoniche nel restauro, Como: New Press, pp. 9-13.

United Nation (2023), The Sustainable Development Goals Report 2023: Special Edition, <https://unstats.un.org/sdgs/report/2023/>, 27.10.2023.

Valerio, V. (2007), Observations sur le décor peint de la tombe C du complexe monumental des Cristallini, «Peinture et couleur dans le monde grec antique», n. 149-161.

Wardekker A., Nath S., Handayaningsih T.U. (2023), The interaction between cultural heritage and community resilience in disaster-affected volcanic regions, «Environmental Science and Policy», n. 145, pp. 116-128, <https://doi.org/10.1016/j.envsci.2023.04.008>, 20.10.2023.

Author Biographies

Serena Di Gaetano, Istituto Centrale per il Restauro (ICR), via di San Michele 25 - 00154 Roma

Funzionaria Restauratrice, Laboratori Lapideo e Mosaico

Kristian Schneider, Consorzio Kavaklik Restauro co-titolare, Viale Parioli, 12 - 00197 Roma RM

Presidente Associazione Restauratori d’Italia (ARI), Vice-presedente European Confederation of Conservator-Restorers Organisations (ECCO)

How to Cite

Di Gaetano, S., & Schneider, K. (2024). La gestione del patrimonio culturale come processo circolare aperto / Cultural heritage management as an open circular process. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, (29), 143–167. https://doi.org/10.13138/2039-2362/3410