News for Francesco Ruschi between Dolfin and Zaguri. Conservation problems and proposals for a Venetian recovery

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2024-12-30 — Updated on 2024-12-30

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Essays

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/3390

Authors

  • Martina Leone Università degli Studi di Teramo

Abstract

Discussing seventeenth-century literature in contexts as rich in book production as the Republic of Venice often appears very difficult. Sometimes, however, narratives apparently distant from pictorial production such as theatrical and musical scripts, represent important documents for research on collectors and on the recovery of works of art.

This contribution aims to give importance to some innovations that emerged during the monographic study, still in progress, on the Roman painter Francesco Ruschi (ca. 1600?-1661), documented in Venice since 1630. The canvas with Diana, rediscovered in precarious conditions at the deposits of the Museo Correr, and the Allegory of Painting, previously unpublished and found in Venetian inventories, offer an update on the artist still unknown to the general public.

Through stylistic and conservative analysis and some proposals for historical reconstruction, it is therefore possible to try to recover and protect an important piece of Venetian intellectual and figurative culture.

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Author Biography

Martina Leone, Università degli Studi di Teramo

Martina Leone è storica dell’arte e dottoranda dell’Università degli Studi di Teramo con progetto di ricerca dal titolo “Francesco Ruschi (1600-1661) e l’abundantia barocca: spazi del sacro e collezionismo tra Roma e la Serenissima”. Specializzata in pittura barocca e collezionismo, ha conseguito la laurea triennale in Beni Culturali (L1) con il voto di 110/110 e lode presso l’Università degli Studi di Catania, la laurea magistrale in Storia dell’Arte (LM-89) con il voto di 110/110 e lode presso l’Università degli Studi Roma Tre, e presso il Sotheby’s Institute di New York il Certificate of Completion in Buying & Selling Art at Auction. All’attivo diverse ricerche e pubblicazioni incentrate sulla pittura barocca, l’iconografia sacra, il collezionismo e la tutela. Nel 2023 ha partecipato al progetto europeo "VR Science Tour" presso il Centro Ciência Viva de Bragança. Parallelamente alla ricerca storico-artistica, la studiosa collabora alla didattica dei corsi "Didattica per la storia dell'arte" e "Risorse digitali per la ricerca storico-artistica" dell'Università di Teramo.

How to Cite

Leone, M. (2024). News for Francesco Ruschi between Dolfin and Zaguri. Conservation problems and proposals for a Venetian recovery. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, (30), 265–283. https://doi.org/10.13138/2039-2362/3390