The mythological image in the illuminated manuscript of the Metamorphoses from the Marciana Library (Venice. Marciana Library, Lat. Z. 449a)

Downloads

Published

2024-01-31

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/3298

Authors

Abstract

The Metamorphoses of the Italian Trecento preserved in the Marciana Library in Venice is one of the few manuscripts of the Ovid’s poem that includes illuminations of mythological themes illuminations. This paper aims to review the identifications proposed to date for its images to relate them to other miniatures of Metamorphoses cycle within the complex cultural environment of the Trecento in northern Italy, in close contact with Bologna and in constant dialogue with Avignon.

 

References

Avril F. (1992), Azzi, Stefano, in Enciclopedia dell’Arte Medievale, II, Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana, pp. 816-818.

Avril F., Gousset MT. (2012), Manuscrits enluminés de la Bibliothèque nationale de France. Manuscrits enluminés d’origine italienne, Tome 3: XIV Siècle, Vol 1: Lombardie, Ligurie, Paris: Bibliothèque nationale de France.

Buonocore M. (1996), Vedere i classici. L’illustrazione libraria dei testi antichi dall’età romana al tardo medioevo, exhibition catalogue (Salone Sistino – Musei Vaticani 9 ottobre 1996 – 19 aprile 1997), Roma: Palombi.

Díez Platas F., Monterroso Montero J. (1998), Mitología para poderosos: las Metamorfosis de Ovidio. Tres ediciones ilustradas del siglo XVI en la Biblioteca Xeral de Santiago, «Sémata», n. 10, pp. 451-472.

Fachechi G. (2000), I classici illustrati: forme di visualizzazione dei testi teatrali antichi nel Medievo, «Rivista di storia della miniatura», n. 5, pp. 17-26.

Ferlampin-Acher Chr. (2003), Piramus et Tisbé au Moyen Âge: le vert paradis des amours enfantines et la mort des amants, in Lectures d’Ovide, publiées à la mémoire de Jean-Pierre Néraudau, edited by E. Bury, Paris: Les Belles Lettres, pp. 115-148.

Flores D’Arcais F. (2012), Osservazioni su Stefano degli Azzi, miniatore delle Metamorfosi di Ovidio (Venezia, Biblioteca Marciana, ms Lat. Z 449), in Miniatura. Lo sguardo e la parola: studi in onore di Giordana Mariani Canova, edited by F. Toniolo, G. Toscano, Milan: Silvana, pp. 133-139.

Fritz J.M. (2022), Ovide Moralisés Latins, Paris: Classiques Garnier.

Guernelli, D. (2010), Un vignettista di successo. Stefano degli Azzi, «Alumina. Pagine miniate», 30, pp. 18-25.

Hardie P. (2012), Rumour and Renown: Representations of Fama in Western Literature, Cambridge: Cambridge University Press.

Knox P. (2014), Ovidian Myths on Pompeian Walls, in A Handbook to the Reception of Ovid, edited by J. Miller, C. Newlands, Chichester: Wiley-Blackwell, pp. 36-53.

L’Engle S. (2014), Produced in Padua: three manuscripts of the “Roman de Troie”, in Il codice miniato in Europa: libri per la chiesa, per la città, per la corte, edited by G. Mariani Canova, A. Perriccioli Saggese, Padova: Il Poligrafo, pp. 277-288.

Lord C. (1969), Some ovidian Themes in Italian Renaissance Art, New York: Columbia University.

Lord C. (1975), Three manuscripts of the Ovide moralise, «The Art bulletin», n. 57, pp. 161-175.

Lord C. (1998), Marks of ownership in Medieval manuscripts: the case of the Rouen “Ovide Moralisé”, «Source. Notes in the history of art», n. 18, pp. 7-11.

Lord C. (1995), Illustrated Manuscripts of Berchorius before the Age of Printing, in Die Rezeption der “Metamorphosen” des Ovid in der Neuzeit: Der antike Mythos in Text und Bild, edited by H. Walter, H. Horn, Berlin: Mann, pp. 1-11.

McLaughlin A. (2017), The illuminated manuscripts of Pierre Bersuire’s Ovidius moralizatus: a comparative study, London: Warburg Institute.

Mariani Canova G. (2011), Padua and the Stars: Medieval Painting and Illuminated Manuscripts, «The Inspiration of Astronomical Phenomena VI», n. 441, pp. 111-129.

Mattia E. (1985), Un contributo iconografico per le Metamorfosi di Ovidio: il codice panciatichiano 63 alla Biblioteca Nazionale di Firenze, Tesi di Laurea in Storia della Miniatura e delle Arti Minori, Firenze: Università degli Studi di Firenze.

Mattia E. (1990-1991), Due Ovidio illustrati di scuola bolognese, «Miniatura: studi di storia dell’illustrazione e decorazione del libro», n. 3/4, pp. 63-72.

Medica M. (2012), Tra università e corti: i miniatori Bolognesi del Trecento in Italia settentrionale in L’artista girovago: forestieri, avventurieri, emigranti e missionari nell’arte del Trecento in Italia del Nord, edited by S. Romano, D. Cerutti, Roma: Viella, pp. 101-134.

Monaco G. (2018), L’Illustratore e la miniatura nei manoscritti universitari bolognesi del Trecento, Bologna: Bononia University Press.

Munari F. (1957), Catalogue of the Mss of Ovid’s Metamorphoses, «Bulletin Supplement», n. 4, pp. 1-74.

Orofino G. (1995), Ovidio nel Medioevo: l’iconografia delle Metamorfosi, in Aetates Ovidianae. Lettori di Ovidio dall’antichità al Rinascimento, edited by I. Gallo, L. Nicastri, Napoli: Edizioni scientifiche Italiane, pp. 193-204.

Orofino G. (2016), Leer las miniaturas medievales, in Arte e historia en la Edad Media III. Sobre el ver: público, formas y funciones, edited by E. Castelnuovo, G. Sergi, Madrid: Akal, pp. 311-334.

Otero Moreira B. (2021), Capitulares ovidianas: iluminaciones mitológicas en los manuscritos de las Metamorfosis del siglo XIV, in Scripta Manent: nuevas miradas sobre los estudios clásicos y su traducción, edited by L. Camino Plaza, M. Guiadas Quintela, E. Giunchi, I. Pedreira Sanjurjo, Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, pp. 325-336.

Panofsky E. (2015), Mitología clásica en el Arte Medieval, Victoria-Gasteiz: Sans Soeil Ediciones.

Pesavento G. (2016) Miti figurati nei codici latini delle Metamorfosi di Ovidio (XI-XV secolo): Callisto, Cadmo, Atteone, Giasone e Medea, Orfeo, Polifemo e Galatea, Tesi di laurea, Università degli Studi di Padova.

Ponchia Ch. (2015), Frammenti dell’aldilà. Miniature trecentesche della Divina Commedia, Padova: Il Poligrafo.

Ravegnani G. (1983), Corner, Marco, in Dizionario Biografico degli italiani, vol. 29, Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana, pp. 248-251.

Trapp J. (2003), Portraits of Ovid in the Middle Ages and Renaissance, in Studies of Petrarch and his influence, edited by J. Trapp, London: The Pindar Press, pp. 340-83.

Simeoni G. (2017), Forme mutate in nuovi corpi: le Metamorfosi di Ovidio illustrate nel codice Panciatichi 63, Padova: Padova University Press.

Venturi C. (2016), Miti figurati nei codici latini delle Metamorfosi di Ovidio (XI-XV secolo): Dafne, Io, Fetonte, Miniadi, Piramo e Tisbe, Perseo e Andromeda, Tesi di laurea, Università degli Studi di Padova.

Zanichelli G. (2022), The reception of Ovidius moralizatus in Northern Italy in the Late Middle Ages, in After Ovid. Aspects of the reception of Ovid in literature and iconography, edited by di F. Consolino, Turnhout: Brepols, pp. 189-212.

How to Cite

Moreira, B. O. (2024). The mythological image in the illuminated manuscript of the Metamorphoses from the Marciana Library (Venice. Marciana Library, Lat. Z. 449a). Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, pp. 33–67. https://doi.org/10.13138/2039-2362/3298