Manzoni e il realismo creaturale
Downloads
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2025 Silvia Contarini

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0.
Polythesis applica la seguente licenza Creative Commons a tutti gli articoli pubblicati per la prima volta sulla rivista.
![]()
La licenza Creative Commons è CC BY-SA 4.0 (Attribuzione – Condividi allo stesso modo) visualizzabile cliccando su questo link.
Questa licenza permette di leggere, scaricare, copiare, distribuire, stampare, ricercare o linkare i testi integrali pubblicati, nonché di utilizzarli per qualsiasi altro scopo lecito.
DOI:
https://doi.org/10.13138/2723-9020/4262Abstract
The essay aims to address the question of Manzoni’s realism in the light of Auerbach’s categories, a topic that has already been the subject of critical discussion. Specifically, it focuses on Manzoni’s concept of ‘creaturely realism’ and its antecedents, which include 17th-18th-century painting, Porta’s poetry, and most notably Pietro Verri’s Osservazioni sulla tortura, a text with which I Promessi sposi have been in dialogue since their origin. Finally, it addresses the question of the incompatibility between the idyll and Manzoni’s realism, through a reconstruction of the early 19th-century debate on the modern idyll (Goethe, Chateaubriand, Fauriel) and a series of textual examples taken from I Promessi sposi.

