Unlocking innovative potential: examining the contributions of Creative Europe to the Italian cultural and audio-visual sectors
Downloads
Pubblicato
Versioni
- 2024-12-30 (3)
- 2024-12-30 (2)
- 2024-12-30 (1)
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2024 IL CAPITALE CULTURALE. Studies on the Value of Cultural Heritage
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0.
La licenza adottata è la Creative Commons - Attribuzione/Condividi allo stesso modo. Ovvero, gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata.
DOI:
https://doi.org/10.13138/2039-2362/3500Abstract
This paper examines the impacts of the Creative Europe framework programme on participating Italian organisations in the cultural and audio-visual sectors. Using primary data collected from 94 Italian organisations that received funds from the Culture and Media sub-programmes between 2014 and 2020, the study investigates the programme’s effects on innovation capacity, innovative practices, and outcomes regarding new cultural products and services. Results highlight the programmes’ positive outcomes in acquiring new skills, networking opportunities and innovation capacity and suggest that national policies complement the funding of Creative Europe. Identified policies include structuring financial or fiscal instruments, enhancing training and mentoring, building networks, and improving communication.
L’articolo esamina gli impatti del programma quadro Europa Creativa sulle organizzazioni italiane dei settori culturali e audiovisivi partecipanti. Utilizzando dati primari raccolti da 94 organizzazioni che hanno ricevuto fondi dai sottoprogrammi Cultura e Media tra il 2014 e il 2020, lo studio investiga gli effetti del programma sulla capacità innovativa, sulle pratiche organizzative e sui nuovi prodotti e servizi culturali delle organizzazioni beneficiarie. I risultati evidenziano gli esiti positivi dei due sottoprogrammi sull’acquisizione di nuove competenze, sulle opportunità di networking e sulla capacità innovativa, suggerendo anche possibili strategie per le politiche nazionali per rafforzare e integrare l’impatto dei finanziamenti di Europa Creativa. Le politiche individuate includono la creazione di strumenti finanziari o fiscali, attività di formazione e mentoring, la creazione di reti di collaborazione tra organizzazioni e miglioramento della comunicazione.
Riferimenti bibliografici
Anica (2019), Industria italiana del cinema e dell’audiovisivo. L’impatto per l’occupazione e la crescita del paese, Roma: Anica.
Bakhshi H., Cunningham S., Mateos-Garcia J. (2015), Public policy for the creative industries, in The Oxford handbook of creative industries, edited by C. Jones, M. Lorenzen, J. Sapsed, Oxford: Oxford University Press, pp. 465-485.
Bakhshi H., McVittie E., Simmie J. (2008), Creating Innovation: Do the creative industries support innovation in the wider economy?, London: Nesta.
Bengesser C.H., Hansen K.T. (2022), Scandinavian success as European policy dilemma: Creative Europe’s funding for TV drama co-productions, 2014-20, «International Journal of Cultural Policy», 28, n. 6, pp. 697-714.
Boix R., Capone F., De Propris L., Lazzeretti L., Sanchez D. (2016), Comparing creative industries in Europe, «European Urban and Regional Studies», 23, n. 4, pp. 935-940.
Boschma R.A., Fritsch M. (2009), Creative class and regional growth. Empirical evidence from seven European countries, «Economic Geography», 85, n. 4, pp. 391-423.
Comunian R. (2011), Rethinking the creative city: the role of complexity, networks and interactions in the urban creative economy, «Urban Studies», n. 48, pp. 1157-1179.
Bilton C., Cummings S. (2014), Handbook of management and creativity, Cheltenham: Edward Elgar.
Cunningham S., Flew T. (2019), A research agenda for creative industries, Cheltenham: Edward Elgar.
European Union (2018), The role of public policies in developing entrepreneurial and innovation potential of the cultural and creative sectors, <https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/5d33c8a7-2e56-11e8-b5fe-01aa75ed71a1/language-en>, 4.09.2024.
Eurostat (2023a), Culture statistics – cultural employment, <https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Culture_statistics_-_cultural_employment#Cultural_employment_.E2.80.93_current_state_and_latest_developments>, 4.09.2024.
Eurostat (2023b), Culture statistics – international trade in cultural goods, <https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Culture_statistics_-_international_trade_in_cultural_goods#Cultural_trade_in_2022_at_EU_and_national_level>, 4.09.2024.
Foord J. (2009), Strategies for creative industries: an international review, «Creative Industries Journal», 1, n. 2, pp. 91-113.
Friel M., Miglietta A., Segre G. (2018), Entrepreneurship in innovative artistic production. Insights from the Italian context, Atti del convegno Sinergie-SIMA “Transformative business strategies and new patterns for value creation”, Verona: CUEIM, pp. 233-243.
Greffe X. (2016), The Artist-enterprise in the Digital Age, Berlin: Springer.
Gustafsson C., Lazzaro E. (2021), The innovative response of cultural and creative industries to major European societal challenges: Toward a knowledge and competence base, «Sustainability», 13, n. 23, 13267.
Hall P. (2000), Creative Cities and Economic Development, «Urban Studies», 4, n. 37, pp. 639-649.
Hausmann A. (2010), German artists between Bohemian idealism and entrepreneurial dynamics: Reflections on cultural entrepreneurship and the need for start-up management, «International Journal of Arts Management», 12, n. 2, pp. 17-29.
Innocenti N., Lazzeretti L. (2019), Do the creative industries support growth and innovation in the wider economy? Industry relatedness and employment growth in Italy, «Industry and Innovation», 26, n. 10, pp. 1152-1173.
KEA (2018), Research for CULT Committee – Creative Europe: Towards the Next Programme Generation, Policy Department for Structural and Cohesion Policies, Directorate General for Internal Policies of the Union, <https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/IPOL_STU(2018)617479>, 4.09.2024.
Kolb B.M. (2020), Entrepreneurship for the creative and cultural industries, London: Routledge.
Konrad E.D. (2013), Cultural entrepreneurship: the impact of social networking on success, «Creativity and Innovation Management», 22, n. 3, pp. 307-319.
Le Garsmeur E. (2021), Creative Europe 2014-2020 in Northern Ireland, Creative Europe Desk.
Ministerio de Cultura (2021), Europa Creativa. Informe de resultados del periodo 2014-2020 en España, <https://www.interarts.net/wp-content/uploads/2022/02/INF-EUROPA-CREATIVA-WEB.pdf>, 18.09.2024.
Montalto V., Moura C.J.T., Langedijk S., Saisana M. (2019), Culture counts: An empirical approach to measure the cultural and creative vitality of European cities, «Cities», n. 89, pp. 167-185.
Müller K., Rammer C., Trüby J. (2009), The role of creative industries in industrial innovation, «Innovation», 11, n. 2, pp. 148-168.
OECD (2014), Tourism and the Creative Economy, Paris: OECD Publishing.
Peukert C. (2019), The next wave of digital technological change and the cultural industries, «Journal of Cultural Economics», n. 43, 189-210.
Potts J., Cunningham S., Hartley J., Ormerod P. (2008), Social network markets: A new definition of the creative industries, «Journal of Cultural Economics», n. 32, pp. 167-185.
Pratt A.C. (2009), Policy transfer and the field of the cultural and creative industries: What can be learned from Europe?, in Creative economies, creative cities. The GeoJournal Library, vol. 98, edited by L. Kong, O’ Connor, Dordrecht: Springer, pp. 9-23.
Pratt A.C., Jeffcutt P. (2009), Creativity, Innovation and the Cultural Economy, London: Routledge.
Santagata W. (2009), Libro Bianco sulla Creatività. Per un modello italiano di sviluppo, Milano: Egea.
Scott A.J. (2000), The Cultural Economy of Cities, London: Sage.
SQW (2021), The Impact of Creative Europe in the UK 2014-2020, London: SQW.
UNCTAD (2018), Creative economy outlook. Trends in international trade in creative industries 2002-2015, <https://unctad.org/publication/creative-economy-outlook-trends-international-trade-creative-industries>, 4.09.2024.
Unioncamere-Symbola (2019), Io sono Cultura 2019. L’Italia della qualità e della bellezza sfida la crisi, <https://symbola.net/ricerca/io-sono-cultura-2019/>, 4.09.2024.
Unioncamere-Symbola (2023), Io sono Cultura 2023. L’Italia della qualità e della bellezza sfida la crisi, <https://symbola.net/ricerca/io-sono-cultura-2023/>, 4.09.2024.
Varbanova L. (2016), International entrepreneurship in the arts, London: Routledge.
Vos C. (2022), Moving in and out of the European cultural space: Southeast European encounters with the Creative Europe programme, «European Journal of Cultural Studies», 25, n. 2, pp. 740-760.
Zygierewicz A. (2018), Creative Europe Programme (2014 to 2020). European implementation assessment (update), <https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2018/627127/EPRS_STU(2018)627127_EN.pdf>, 4.09.2024.