The maker behind the artist. An analysis of artistic craftmanship in the production of contemporary artworks in Italy
Downloads
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2024 IL CAPITALE CULTURALE. Studies on the Value of Cultural Heritage

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0.
La licenza adottata è la Creative Commons - Attribuzione/Condividi allo stesso modo. Ovvero, gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata.
DOI:
https://doi.org/10.13138/2039-2362/3251Abstract
The article studies the institutional positioning of art makers who collaborate with artists and who, far from being institutionally recognized in and by the art world, are fundamental in the artistic creation process. The article analyzes the working relationships between craft makers and artists and their institutional dynamics; it also critically assesses the problematics of the craft sector in relation to the artistic one. The qualitative research methodology is based on the thematic analysis of 15 semi-structured interviews with different Italian artisans who work with different materials (glass, bronze, paper, marble, neon, ceramic). The article concludes that the art world’s institutional logic prevents the recognition of the artmaker, but potential opportunities can come from its recognition as a part of the value-creation of artworks without diminishing the role of the artist and also answering to the problems of the craft sector.
Riferimenti bibliografici
Adamson G. (2013), The invention of craft, London: Bloomsbury Publishing.
Adamson G. (2019), Thinking through craft, London: Bloomsbury Publishing.
Becker H.S. (1978), Arts and Crafts, «American Journal of Sociology», 83, n. 4, pp. 862-889.
Becker H.S. (1982), Art worlds, Oakland: University of California Press.
Benjamin W. (1935), Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit; tr. it. L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica, Torino: Einaudi, 2011.
Bourdieu P. (1986), The forms of capital, in Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, edited by J.G. Richardson, Westport: Greenwood Publishing, pp. 241-258.
Buszek M.E., edited by (2011), Extra/ordinary. Craft and contemporary art, Durham, NC: Duke University Press.
Colombo P., a cura di (2009), Mestieri d’arte e Made in Italy. Giacimenti culturali da riscoprire, Venezia: Marsilio.
Danto A.C. (1964), The Artworld, «Journal of Philosophy», 61, n. 19, pp. 571-584.
Danto A.C. (2013), What Art Is, New Haven: Yale University Press.
Dickie G. (1969), Defining Art, «American Philosophical Quarterly», 6, n. 3, pp. 253-256.
Dickie G. (1974), Art and the Aesthetic, Ithaca, NY: Cornell University Press.
Focillon H. (2014), Elogio della mano, Roma: Castelvecchi.
Grant K. (2018), All about the process, Penn State: Pennsylvania State University.
Groys B. (2012), Art power, Milano: Postmedia books.
Guerzoni G. (2006), Apollo e Vulcano. I mercati artistici in Italia (1400-1700), Venezia: Marsilio.
Hauser A. (1956), Storia sociale dell’arte, Torino: Einaudi.
Hobsbawm E.J., Ranger T. (2002), L’invenzione della tradizione, Torino: Einaudi.
Hutter M., Throsby D., edited by (2008), Beyond price. Value in culture, economics and the arts, London: Cambridge University Press.
Karpik L. (2010), Valuing the Unique. The Economics of Singularities, Princeton and Oxford: Princeton University Press.
Klamer A., edited by (1996), The value of culture: on the relationship between economics and arts, Amsterdam: Amsterdam University Press.
Klamer A. (2017), Doing the right thing: a value-based economy, London: Ubiquity Press.
Kroezen J., Ravasi D., Sasaki I., Żebrowska M., Suddaby R. (2021), Configurations of craft: alternative models for organizing work, «Academy of Management Annals», 15, n. 2, pp. 502-536.
Micelli S. (2011), Futuro artigiano, Venezia: Marsilio.
Mignosa A., Kotipalli P. edited by (2019), A cultural economic analysis of craft, London: Palgrave Macmillan.
Pesole D. (1997), L’artigianato nell’economia italiana. Dal dopoguerra a oggi, Milano: Il Sole 24 ore Libri.
Sennett R. (2008), L’uomo artigiano, Milano: Feltrinelli.
Shiner L. (2001), The invention of art. A cultural history, Chicago: Chicago University Press.
Throsby D. (2001), Economics and Culture, London: Cambridge University Press.
Throsby D. (2010), The economics of cultural policy, London: Cambridge University Press.
Tonelli M. (2014), Semplicemente Sauro. Senza di lui, a Roma non si fa arte, «Artribune», 11 November 2014, https://www.artribune.com/attualita/2014/11/semplicemente-sauro-senza-di-lui-a-roma-non-si-puo-fare-arte/, 11.04.2024.
Velthuis O. (2005), Talking prices: symbolic meanings of prices on the market for contemporary art, Princeton: Princeton University.
Vettese A. (2005), Ma questo è un quadro? Il valore dell’arte contemporanea, Roma: Carocci.
Vettese A. (2010), Si fa con tutto. Il linguaggio dell’arte contemporanea, Bari: Laterza.
Wohl H. (2012), Bound by creativity: how contemporary art is created and judged, Chicago: University of Chicago.
Wolff J. (1993), The social production of art, London: Red Globe Press.